The subject and the printing press
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11345Keywords:
Printing press, rationality, subjectAbstract
This mostly essayistic article relates, based on several authors, writing, printing press and rationality. The central hypothesis is that the subject, which is in the core of modern philosophy, has his origins, aside from epistemological matters, also in a new form of psychological life, linked to new kinds of mental experience made possible by printing press and that in this new psychological life are specially important individualism, a fixed point of view, perspective and the understanding of cognition as representation.Downloads
References
BARBIER, Fréderic. Histoire du livre. Paris: Armand Colin, 2006.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.
EISENSTEIN, Elizabeth. A revolução da cultura impressa – os primórdios da Europa Moderna. São Paulo: Ática, 1998.
FERRATER MORA, José. Dicionário de filosofia. Lisboa: Dom Quixote, 1982.
GOODY, Jack. La Raison graphique: la domestication de la pensée sauvage. Paris: Minuit, 1979.
______. A lógica da escrita e a organização da sociedade. Lisboa: Edições 70, 1987.
GOODY, Jack; WATT, Ian. As consequências do letramento. São Paulo: Paulistana, 2006.
HAVELOCK, Eric. The Greek Concept of Justice – from its shadow in Homer to its substance in Plato. Cambridge & London: Harvard University Press, 1978.
______. A revolução da escrita na Grécia e suas consequências culturais. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
MEGGS, Philip B.; PURVIS, Alston W. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
McLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.
______. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2005.
ONG, Walter. Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas: Papirus, 1998.
TARDE, Gabriel. La logique sociale. Paris: Institut Synthélabo, 1999.
______. Les lois de l’imitation. Paris: Éditions du Seuil, 2001.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.