The consumption of the representation of the quality of life
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11346Keywords:
Quality of life, consumption, foodAbstract
This article examines aspects of consumption and quality of life, inspired by the massive influence of the media in building an atmosphere of balance of emotions and well-being, affecting the consumption of material and immaterial in the context of cities. The main purpose of this paper is to discuss the representation of the quality of life through communication, through the consumption in the city, and its relationship to the narratives disseminated by the media about healthy eating. To illustrate this theme, present throughout the study quotes on research based on the representation of quality of life in Vida Simples magazine, published by Abril publishing house, focusing on food, in reference to the texts of Eating section in the period from January to June 2010.Downloads
References
CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Tradução de Mauro Gama. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Medo Líquido. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. Tradução Julio Assis Simões. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
FREITAS, Ricardo Ferreira. Comunicação e espaços urbanos: relação essencial à contemporaneidade. Revista Logos, Rio de Janeiro: Ed. UERJ, v. 5, p. 3-4, 1996.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
GORZ, André. O imaterial: Conhecimento, valor e capital. Tradução de Celso Azzan Júnior. São Paulo: Annablume, 2005.
MAFFESOLI, Michel. A parte do diabo. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2004.
______. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação e cidade: entre meios e medos. Novos Olhares, Grupo de estudos sobre Práticas de Recepção a Produtos Mediáticos, São Paulo: ECA/USP, n. 1, p. 5-9, 1998.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Ed. Vozes, 2009.
______. In: GUARESCHI, Pedrinho A.; JOVCHELOVITCH, Sandra (Org.). Textos em representações sociais. Petrópolis: Vozes, 2002.
SIMMEL, Georg. A metrópole e a vida mental. O fenômeno urbano. Tradução Sérgio Marques dos Reis. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
VIDA SIMPLES. Para quem quer viver mais e melhor. São Paulo: Ed. Abril, jan./jun. 2010.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.