The silenced crisis of modernity and culture technologies of real virtuality
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11351Keywords:
Modernity, virtual culture, realAbstract
This article aims to reflect the present crises in our contemporary culture permeated by modernity and by the media and digital technologies that emanate from that. The first crisis reflected was the broken promise of modernity that underlay in progress, democracy and human emancipation. The other crisis to which we refer is due to the technology interference in the context of human perception creating a kind of “blindness” that objective, reified and unifies the representations of everyday phenomena interpellating and destabilizing the ethical and aesthetic references that give meaning to the experiences and that build human subjectivity, social relations and political life, making us rethink what is to be considered real.Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e Simulação. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1991.
______. Tela Total – Mito-Ironias da Era do Virtual e da Imagem. Porto Alegre, 1999.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. Modernidade, pluralismo e crise de sentido: A orientação do homem moderno. Petrópolis: Vozes, 2004.
BRASIL, André. O Virtual Desbotado das Webcams. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/brasil-andre-virtualdesbotado-das-webcams.html#foot818#foot818 Acesso em: 07 dez. 2008.
CASALEGNO, Frederico. Sherry Turkle: fronteiras do real e do virtual. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 11, dez. 1999.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede – a era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
_____. A galáxia da Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.
MARÇAL, Maria Christianni C.; MELLO, Sérgio C.B.; CORRÊA, Maria Iraê S. Refletindo a tecnocultura e o culto ao corpo “Próprio”... Sobre a hibridização da técnica com o vivente. In: III ENECULT, 2007, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2007.
MARÇAL, Maria Christianni C; MELLO, Sérgio C.B.; GUERRA, José Roberto Ferreira. Cultura e virtualidade real: um estudo sobre o consumo na Lan House. In: II ENECULT, 2006, Salvador. Anais... Salvador: UFBA, 2006.
MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.
NÁSIO, Juan-Daid. Cinco lições sobre a teoria de Jacques Lacan. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.
PLASTINO, Carlos A. O primado da afetividade: a crítica freudiana ao paradigma moderno. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.
RALEIRAS, Mônica. Recensão da obra “A vida no écrã. A identidade na era da internet”, de Sherry Turkle. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, n. 3, maio/ago. 2007. Disponível em: http://sisifo.fpce.ul.pt Acesso em: dez. 2008.
SLATER, Don. Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel, 2002.
TOURAINE, Alain. Crítica da modernidade. Petrópolis: Vozes, 1994.
VIRILIO, Paul.O espaço crítico. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
______. A máquina de visão. Tradução: Paulo Roberto Pires. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.
______. A arte do motor. Tradução: Paulo Roberto Pires. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
______. The Virilio reader. James Der Derian/Blackwell Publishers, 1998.
ZIZEK, Slavoj. The plague of fantasies. London: Verso. 1997.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.