Social radio: mapping new audio interactional practices
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12323Keywords:
Social radio, interactions, reception, mediations, social mediaAbstract
This article seeks to trace the emergence of new interactional practices in the wake of the emergence of what we call radio-based social media, or simply social radio. En route, we will discuss advances in studies of reception, interaction and mediation, as well as changes in the communication process brought about by digital networks. We work here with the concepts of radiomorphosis and remediation, to characterize this transition, in which both continuities and ruptures can be identified in the appropriation of broadcasting industry contents, as well as in its margins.Downloads
References
AMARAL, Adriana. Categorização dos gêneros musicais na internet – para uma etnografia virtual das práticas comunicacionais na plataforma social Last.fm. In: FREIRE FILHO, João; HERSCHMANN, Micael (Orgs.). Novos rumos da cultura da mídia: indústrias, produtos, audiências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
BOLTER, Jay David, GRUSIN, Richard. Remediation: Understanding new media. Cambridge: MIT Press, 1999.
BRAGA, José Luiz. Comunicação é aquilo que transforma linguagens. Alceu, Rio de Janeiro: PUC-Rio, v. 10, n. 20, jan./jun. 2010.
BRECHT, Bertolt. Teoria do rádio. In: MEDITSCH, Eduardo (Org.). Teorias do rádio – textos e contextos. 1 ed. Florianópolis: Insular, 2005.
BUSTAMANTE, Enrique (Org.). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación: las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa, 2003.
CASTRO, Gisela G. S. Podcasting e consumo cultural. E-Compós, Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, n. 5, 2005.
CEBRIÁN HERREROS, Mariano. La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Gedisa, 2001.
COULDRY, Nick. Mediatization or mediation? Alternative understandings of emergent space of digital storytelling. New Media & Society, n. 10, jun. 2008.
FERRARETTO, Luiz Artur; KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e convergência – Uma abordagem pela economia política da comunicação. Revista Famecos, v. 17, n. 3, set./dez. 2010a.
______. Rádio. In: Enciclopédia Intercom de Comunicação. São Paulo: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010b.
FERRARETTO, Luiz Artur e outros. Rádio, juventude e convergência midiática: um estudo com alunos do ensino médio em Belo Horizonte, Porto Alegre, Rio de Janeiro e São Paulo. In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2010, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul: Intercom, set. 2010.
FIDLER, Roger. Mediamorphosis: understanding new media. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 1997.
GALLEGO, J. Ignacio. Podcasting. Nuevos modelos de distribuición para los contenidos sonoros. Barcelona: Editorial UOC, 2010.
GOFFMAN, Erving. A fala do rádio – Um estudo dos percursos dos nossos erros. In: MEDITSCH, Eduardo; ZUCULOTO, Valci (Orgs.). Teorias do rádio – textos e contextos. 2 ed. Florianópolis: Insular, 2008.
HERSCHMANN, Micael; KISCHINHEVSKY, Marcelo. A geração podcasting e os novos usos do rádio na sociedade do espetáculo e do entretenimento. Revista Famecos, Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, n. 37, p. 101-106, dez. 2008.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. O rádio sem onda – convergência digital e novos desafios na radiodifusão. Rio de Janeiro: E-Papers, 2007.
______. Cultura da portabilidade – Novos usos do rádio e sociabilidades em mídia sonora. Observatorio (OBS*), Lisboa, v. 3, 2009.
______. Rádio social – Uma proposta de categorização das modalidades radiofônicas. In: XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2011, Recife. Anais... Recife: Intercom, set. 2011.
LEÃO, Lucia; PRADO, Magaly. Música em fluxo: Programas que simulam rádios e a experiência estética em redes telemáticas. Líbero, ano X, n. 20, p. 69-79, dez. 2007.
LEMOS, André. Podcast: emissão sonora, futuro do rádio e cibercultura. 404nOtF0und, Salvador, v. 1, n. 46, 2005.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações – comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
______. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: SOUSA, Mauro Wilton de (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995, p. 39-68.
MEDITSCH, Eduardo (Org.). Teorias do rádio – textos e contextos. 1 ed. Florianópolis: Insular, 2005.
MEDITSCH, Eduardo; ZUCULOTO, Valci (Orgs.). Teorias do rádio – textos e contextos. 2 ed. Florianópolis: Insular, 2008.
MORLEY, David. Unanswered questions in audience research. E-Compós, ago. 2006.
PESSOA, Sônia Caldas. Goffman: a fronteira sutil entre a fala cotidiana e a locução no rádio. In: MEDITSCH, Eduardo; ZUCULOTO, Valci (Orgs.). Teorias do rádio – textos e contextos. 2 ed. Florianópolis: Insular, 2008.
PRATA, Nair. Webradio: novos gêneros, novas formas de interação. Florianópolis: Insular, 2009.
PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007.
______. Para além da emissão sonora: as interações no podcasting. Intexto, Porto Alegre: UFRGS, v. 2, n. 13, 2005.
______. Perspectivas interacionistas de comunicação: alguns antecedentes. In: PRIMO, Alex outros .Comunicação e interações. Livro da Compós 2008. Porto Alegre: Sulina, 2008.
PRIMO, Alex e outros. Comunicação e interações. Livro da Compós 2008. Porto Alegre: Sulina, 2008.
THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade – uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1995.
XAVIER, Antônio Carlos. Interação pelo rádio: monólogo ou conversação? In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 1998, Recife. Anais... Recife: Intercom, set. 1998.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.