Cinephilia in contemporary cinema: continuities and breakaways

Authors

  • Lisandro Magalhães Nogueira UFG
  • Fabrício Cordeiro dos Santos UFG

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12327

Keywords:

Cinephile, culture, media

Abstract

Starting from the concepts of cinephilia and its historical background presented by the French reviewer and researcher Antoine de Baecque, this text intends to point out some distinctions between two kinds of cinephile: the classical one, who emerged more than fifty years ago, and the contemporary one, who lives in a time when media and communication are both able to amplify and twist the bond between films and their specific spectatorships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAECQUE, Antoine de. Cinefilia: invenção de um olhar, história de uma cultura, 1944-1968. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

BEHLIL, Melis. Ravenous cinephiles: cinephilia, internet, and online film communities. In: VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

ELSAESSER, Thomas. Cinephilia or the uses of disenchantment. In: VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

FERRARAZ, Rogério. O mundo estranho de Twin Peaks: um pequeno marco nos seriados de televisão. Rumores (USP), v. 1, p. 1-17, 2007.

FERREIRA, Rodrigo. Consumo cinéfilo e cultura contemporânea: um panorama. Revista LOGOS 32, Rio de Janeiro, ano 17, n. 01, UERJ, 2010.

HILDERBRAND, Lucas. Conceptual cinephilia: on Jon Routson’s bootlegs. In: VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pósmoderno. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

MACHADO, Arlindo. Televisão: a questão do repertório. Revista IMAGENS, Campinas, n. 8, Unicamp, p. 8-19, maio/ago. 1998.

NG, Jenna. Love in the time of transcultural fusion: cinephilia, homage and Kill Bill. In: VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

ROBNIK, Drehli. Mass memories of movies. In. VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

SONTAG, Susan. The decay of cinema. The New York Times, 1996.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Editora Papirus, 2003.

TRUFFAUT, François. Uma certa tendência do cinema francês. In: NARBONI, Jean; TOUBIANA, Serge (Orgs.). O prazer dos olhos: escritos sobre cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

VALCK, Marijke de; MALTE, Hagener. Cinephilia: movies, love and memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.

XAVIER, Ismail. Maquinações do olhar: a cinefilia como “ver além”, na imanência. In: MÉDOLA, Ana Sílvia Lopes; ARAÚJO, Denize Correa; BRUNO, Fernanda (Orgs.). Imagem, visibilidade e cultura midiática. Livro da XV Compôs. Porto Alegre: Sulina, 2007.

How to Cite

Nogueira, L. M., & dos Santos, F. C. (2012). Cinephilia in contemporary cinema: continuities and breakaways. Revista FAMECOS, 19(2), 511–529. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.2.12327

Issue

Section

Images

Most read articles by the same author(s)