Trailer semiosis from advertising to aesthetic experience
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.13570Keywords:
Trailer, Semiosis, TracesAbstract
The article Trailer semiosis from advertising to aesthetic experience seeks to deconstruct the usual interpretations that attach trailer to advertising in order to also show the agencies which characterize trailer as a text that reveals contemporary proclivities in the audiovisual experience. In light of deconstruction (Derrida) trailer’s aesthetic and narrative dimensions often left aside before advertising assume central position. Methodologically are analyzed considering the visible and sayable regimes proposed by Michel Foucault. The archive from which such problemati-zation has been constructed contains trailers of Citizen Kane, by Orson Welles, Psycho, by Alfred Hitchcock and A clockwork orange, by Stanley Kubrick. The analysis of this archive allowed to recognize a certain aesthetic autonomy of trailer regarding advertising, but also, and above all, regarding to the film which it enunciates.
Downloads
References
BAMBA, Mohamed. Proposta para uma abordagem crítica do trailer. In: CATANI, Afrânio Mendes; GARCIA, Wilson; FABRIS, Mariarosalia (Org.). Estudos Socine de Cinema: ano VI. São Paulo: Nojosa Edições, 2005, p. 317-324. Disponível em: http://www.socine.org.br/livro/VI_Estudos_Socine.pdf. Acesso em: 18 jul. 2013.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
DELEUZE, Gilles. Kafka, por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.
______. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1989.
______. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2006.
DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1995.
JOLY, Martine. A imagem e a sua interpretação. Lisboa: Edições 70, 2002.
MARCONDES FILHO, Ciro. O escavador de silêncios. São Paulo: Paulus, 2004.
MURCH, Walter. Num piscar de olhos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
NÖTH, Winfried. Máquinas semióticas. Revista Galáxia, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 51-73, 2001.
______. Panorama da semiótica de Platão a Peirce. São Paulo: Annablume, 2003.
PELBART, Peter P. O tempo não reconciliado. São Paulo: Perspectiva, 2004.
POWELL, Jim. Derrida para principiantes. Buenos Aires: Era Naciente SRL, 1997.
SOARES, Thiago. Videoclipe: o elogio da desarmonia. Recife: Autor, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.