Copyrights and piracy: virtual reality polemics
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.1.13645Keywords:
Communication, Mobilization interactive, Piracy.Abstract
This article raises the reflection from the adoption of specific laws against piracy, it is possible to restrict the exchange of files between users on the network. Highlighting that communication is more interactive and targeted, and therefore often the individual constructs their own Internet connections unwittingly from state supervision, or control of media companies.Downloads
References
ANDERSON, Cris. O futuro é grátis. Galileu, São Paulo, n. 215, p. 9, jun 2009.
BALLE, Francis. Les Médias. Paris: Flamarion, 2000.
BSA. Business Software Alliance. 2010. Disponível em: http://portal.bsa.org/globalpiracy2010/downloads/study_pdf/2010_BSA_Piracy_Study-Standard.pdf Acesso em: 10 nov. 2011.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Vol. 1, São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTRO, Gisela. “Não é propriamente um crime”: considerações sobre pirataria e consumo de música digital. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 4, p. 73-88, 2007.
CETIC. Centro de Estudos sobre as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Disponível em: http://www.cetic.br/. Acesso em: 10 jun. 2009.
DELOITTE. O futuro da mídia: as conexões de um mundo cada vez mais complexo. 2009. Disponível em: http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/Mundo%20Corporativo%2024%20-%20final.pdf. Acesso em: 10 jun. 2009.
DERTOUZOS, Michael. O que será: como o novo mundo das mídias transformará nossas vidas. São Paulo: Cia das Letras, 1997.
GOHN, M. G. Marcondes. Mídia, Terceiro setor e MST: impacto sobre o futuro das cidades e do campo. Petrópolis: Vozes, 2000.
GOOGLE DOCS. Site de programas gratuitos. 2012. Disponível em: http://www.google.com/docs. Acesso em: 25 maio 2012.
HUAWEI. Balanço Huawei da Banda Larga 2011. 2011. Disponível em: http://www.huawei.com/mng/ptla/dl?f=684. Acesso em: 25 maio 2012.
IDC. 2009. Disponível em: http://www.idclatin.com/news.aspctr=bra&year=2009&id_release=1507. Acesso em: 10 jun. 2009.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: 34, 1997.
LOPES, Áurea. Sim, nos podemos. A Rede, São Paulo, v. 5, n. 48, p. 10-14, jun. 2009.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
MARQUES, Jorge. Países com maior tráfego de arquivos ilegais. Infoescravo, São Paulo, 15 maio 2007. Disponível em: http://teteraconsultoria.com.br/blog/paises-com-maior-trafego-de-arquivos-ilegais-oupiratas/. Acesso em: 24 set. 2011.
MASON, Matt. The Pirate’s Dilemma: How Youth Culture Is Reinventing Capitalism. New York: Free Press, 2008.
NOGUEIRA JÚNIOR, Dario de Azevedo. L`Interférence dês mouvements sociaux dans l`ordre du jour dês médias: le cãs du mouvement des sans terre au Brésil entre avril 1996 et avril 1997. 2003. Tese Universidade Paris II. Paris. 2003.
PALCO, Principal. Combate a pirataria nos E.U.A. – um exemplo a seguir. 2007. Disponível em: http://palcoprincipal.com.br/noticias/Noticia/combate_a_pirataria_nos_e_u_a_um_exemplo_a_seguir_1/000221. Acesso em: 16 mar. 2012.
RHEINGOLD, Howard. Smart Mobs: the next social revolution. EUA: Basic Books, 2003.
TOURAINE, Alain. Podremos vivir juntos? Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 1997.
VIANNA, Túlio Lima. A Ideologia da Propriedade Intelectual: a inconstitucionalidade da tutela penal dos direitos patrimoniais de autor. In: Anuario de Derecho Constitucional Latinoamericano, Tomo II, Uruguay: Mastergraf, p. 933-948, 2006.
WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.