Territory and virtuality: when “culture” returns in film
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.14207Keywords:
Brazilian cinema, Documentary, Kuikuros, Territory, Culture.Abstract
The film As Hipermulheres, by Carlos Fausto, Leonardo Sette and Takumã Kuikuro, narrates de daily life at a Kuikuro village during a party, and its preparation, that did not happen in a complete way since 1981. This article interrogates the meanings proposed and produced with film and the return of the party to the community. We intend to explore the political marks of a tradition that with the documentary returns as information and a common experience. We reflect on the gestures that build a proper space for politics and the virtualities of their own community in its relation with cinema and with the "culture" that returns with it.
Downloads
References
CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
DELEUZE, Gilles. Cinema II: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mille Plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.
______. Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de L. Orlandi. São Paulo: 34, 2010.
FAUSTO, Carlos. No registro da cultura: o cheiro dos brancos e o cinema dos índios. In: CARELLI, Vincent; IGNACIO DE CARVALHO, Ernesto; DE CARVALHO, Ana (Org.). Vídeo nas Aldeias: 25 anos. v. 1. Olinda: Vídeo nas Aldeias, 2011.
FRANCHETO, Bruna. Mulheres entre os Kuikuro. In: Estudos Feministas, v. 4, jan./jul. 1996.
GOLDMAN, Márcio. Os tambores do antropólogo: antropologia pós-social e etnografia. In: PontoUrbe, jul. 2008.
GONÇALVES, Marco Antônio. Traduzir o outro: etnografia e semelhança. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2010.
GUIMARÃES, César. Vidas ordinárias, afetos comuns: o espaço urbano e seus personagens no documentário. In: GOMES, Isabel; CORDEIRO, Renato (Org.). Espécies de espaço: territorialidades, literatura, mídia. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
LATOUR, Bruno. Redes que a razão desconhece: laboratórios, bibliotecas, coleções. In: PARENTE, André (Org.). Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004.
______. Se falássemos um pouco de política? In: Política & Sociedade, Florianópolis, n. 4, p. 11-41, abr. 2004.
ROUCH, Jean. La caméra et les hommes. In: DE FRANCE, Claudine (Ed.). Pour une Anthropologie visuelle. La Haye: Mouton, p. 53-71, [1973] 1979.
VELLOSO, Silvia Pimenta. Os abismos da suspeita: Nietzsche e o perspectivismo. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 2003.
VIVEIROS E CASTRO, Eduardo. Métaphysiques cannibales. Paris: PUF, 2009.
______. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
WAGNER, Roy. A invenção da Cultura. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.