Poetics and politics to create cultural memories in programmable environments
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.15404Keywords:
Communicative memories, Cultural memories, Programmable environmentsAbstract
The purpose of this paper is to investigate the poetic and political issues involved in creation of memory objects in programmable environments. We discuss the relationship between communicative and cultural memories and how they are produced in socio-technical networks. In such, environments due to the way they allow aggregations and combinations, the politician shows up as something manipulative, open, which it can be subverted. It is in the lack of commitment to the factual and in the opening for the imaginary that arise the intersection between the political and the poetic. The poetic creation is understood from the use of metadata and the behavior of programmable environments. They would make the transition between communicative and cultural memory and between the political and poetic.
Downloads
References
ASSMAN, Jan. Collective memory and cultural identity. New German Critique, n. 69, p. 125-133, 1995.
BROCKMEIER, Jens. Remembering and forgetting: narrative as cultural memory. Culture & Psychology, v. 8, n. 1, p. 15-43, 2002.
BRUNO, Fernanda Glória. Rastros Digitais: o que eles se tornam quando vistos sob a perspectiva da teoria ator-rede? In: XXI Encontro Anual da Compós, Universidade Federal de Juiz de Fora, 12 a 15 de junho de 2012. Disponível em: http://www.compos.org.br/. Acesso em: 1 set. 2012.
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: UFRGS, 2003.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Delume Dumará, 2001.
FEATHERSTONE, Mike. Archiving cultures. In: British Journal of Sociology, 2000. p. 161-183. Disponível em: http://chnm.gmu.edu/courses/rr/f01/cw/archiving.pdf. Acesso em: 1 set. 2012.
HOSKINS, Andrew. The digital distribution of memory, 2009. Disponível em: http://www.inter-disciplinary.
net/wp-content/uploads/2009/03/hoskins-paper.pdf. Acesso em: 23 jan. 2010.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória. Arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
IGARZA, Roberto. Nuevas formas de consumo cultural: por qué las redes sociales están ganando la batalla de las audiências. In: Revista Comunicação, mídia e consumo, São Paulo: ESPM, ano 7, v. 7, n. 20, 2010.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à Teoria do Ator-Rede. Bahia: EDUFBA, 2012.
______. Se falássemos um pouco de política? In: Política e Sociedade – Revista de Sociologia Política, Florianópolis: UFSC, v. 3, n. 4, p. 11-12, 2004.
LEROI-GOURHAN, André. O gesto e a palavra. Lisboa: Edições 70, 1990.
NEVES, José Pinheiro. O apelo do objeto técnico. Porto: Campos das Letras, 2006.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: 34, 1996.
SANTAELLA, Lucia; LEMOS, Renata. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.
SARLO, Beatriz. O animal político na web. In: Serrote – Revista de ensaios, artes visuais, ideias e literatura. São Paulo: Instituto Moreira Salles, n. 7, mar. 2011.
______. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São. Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
VAN DIJCK, José. Mediated memories in the digital age. Stanford: Stanford University Press, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.