Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16899Keywords:
Videoclip, Cinema, Oneiric narrativeAbstract
This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo: DIFEL, 1985.
______. O ar e os sonhos – ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte, da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 1971.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
KANDINSKY, Wassily. Ponto e linha sobre plano. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2000.
PEIRCE, Charles Sanders. Escritos coligidos. In: Peirce. Frege. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 4-176.
______. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PEIXOTO, Nelson Brissac. Cinema e Pintura: a pintura, a fotografia, o cinema e a luz. In: XAVIER, Ismail (Org.). O cinema no século. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
PIGNATARI, Décio. Signagem da Televisão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento. Sonora. Visual. Verbal. São Paulo: Iluminuras, 2001.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.