Endogenous images and symbolic imaginati
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.1.21350Keywords:
Symbolic image, Imagery, ImaginationAbstract
This paper deals with the endogenous character of the image, proposing that is considered the differences between technical and symbolic image linking the latter to the processes of the imaginary and imagination. Beyond the interest to propose a classification of the image, which appears clearly as an inglorious project, the goal of the discussion is to draw attention to the imaginary dimension present in symbolic image comprising image as an agent of change in the field of psychic energy. Using image studies conducted by Hans Belting, E. Morin, G. Durand, C. G. Jung, J. Hillman and others researchers who pored over the topic of symbolic image and imagination, this reflection, even if it is a small step in front of a long path that insinuates itself, represents the intention to propose a theoretical approach that considers the integration between the subjects of the image, of the imaginary and imagination.Downloads
References
ADAMS, M. V.Hillman sozinho em busca da imaginação: A Psicologia do Bezerro de Ouro. Revista Rubedo – Revista de Psicologia Junguiana e Cultura, R. de Janeiro, 2008. Disponível em: http://www.rubedo.psc.br/artigosc/bezerro.htm
BAITELLO JR., N. A era da iconofagia. São Paulo: Hacker Ed., 2005.
______. A maçã, a serpente e o holograma. S. Paulo: Ed. Paulus, 2010.
_____; CONTRERA, M. S. Na selva das imagens – contribuições para uma arqueologia da imagem. Revista Significação, v. 33, n. 25, São Paulo, USP, 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/65623
BAITELLO JR., N.; WULF, C.. Simpatia e Empatia – Mediosfera e Noosfera. Emoção e imaginação – os sentidos e as imagens em movimento. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
BELTING, H. Antropologia de la imagen. Madri: Katz Ed., 2007.
BERMAN, M. El reencantamiento del mundo. Chile: Ed. Cuatro Vientos, 1987.
BERNARDI, C. O estatuto da imagem em Jung. Revista Rubedo – Revista de Psicologia Junguiana e Cultura. R. de Janeiro, 2008. Disponível em: http://www.rubedo.psc.br/artigosb/estaimag.htm
CASTORIADIS, C. L'institution imaginaire de la societé. Paris: Seuil, 1965.
CONTRERA, M.S. Mediosfera – meios, imaginário e desencantamento do mundo. S. Paulo: Ed. Annablume, 2010.
_____. Mediosphere and the crisis of sense. Filosofia da Mídia, v. VII, São Petersburgo, Universidade de S. Petersburgo, 2011.
_____. Emoção e imaginação – diferentes vínculos, diferentes imaginários. Revista Ghrebh, São Paulo, PUC/SP, 2012.
DURAND, G. A imaginação simbólica. Lisboa: Ed. 70, 1995.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta. São Paulo: HUCITEC, 1985.
HILLMAN, J. Psicologia Arquetípica. S. Paulo: Cultrix, 1992.
_____. O sonho e o mundo das trevas. Petrópolis: Vozes, 2013.
JUNG, C. G. A energia psíquica. Petrópolis: Vozes, 1985.
_____. Símbolos da transformação. Petrópolis: Vozes, 1989.
_____. Aspectos do drama contemporâneo. Petrópolis: Vozes, 1990.
_____. Civilização em transição. Petrópolis: Vozes, 2011.
_____. O eu e o inconsciente. Petrópolis: Vozes, 2011a.
_____. Psicologia do inconsciente. Petrópolis: Vozes, 2011b.
MORIN, E. O método IV. Lisboa: Publ. Europa-América, 1988.
NAVRATIL, L. Esquizofrenia y Arte. Barcelona: Editorial Seix Barral, 1972.
WARBURG, A. El ritual de la serpiente. México: Sextopiso Editorial, 2004.
ZOJA, L. História da arrogância. São Paulo: Axis Mundi, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.