Polifonic Squares: sound and popular music as comunication tecnologies in the urban spac
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.1.21533Keywords:
Urban space, Soundscape, Communication technologiesAbstract
This paper aims to understand how, through the use of sounds and popular music the city dwellers outline different practices to share, dispute and divide space at two squares in Belo Horizonte. In order to do so, citizens manipulate sounds and their parameters, such as intensity, frequency and spatiality, and mobilize different musical repertoires. Taking the soundscape as a methodological technique that allows us to access the sound and the musical practices located in space in its materiality, we analyze texts, images and recorded sounds produced by fieldwork to demonstrate how people shape borders and sound ambiences - mobile and transient, but recurrent - “ DJing “ the sound of the place by such communication technologies.Downloads
References
APPADURAI, Arjun. Modernity at large: cultural dimensions of globalization. Minneapolis: University of Minnesotta Press, 1996.
CERTEAU, Michel De. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Editora Vozes, 1994.
DENORA, Tia. Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge Univerity Press, 2004.
FAULKNER, Robert; BECKER, Howard. Do you know…? The Jazz Repertoire in Action. Chicago: University of Chicago Press, 2009.
FELD, Steven. Sound Structure as Social Structure. In: Ethnolusicology, v. 28, n. 3, p. 383-409, sep. 1984.
FRANCO, Juliana; MARRA, Pedro. Som e complexidade urbana: apontamentos a partir de uma visao sistêmica das sonoridades do comércio popular no Hipercentro de Belo Horizonte. Ciberlegenda, v. 24, n. 2, p. 146-159, 2011.
HAESBAERT, Rogério. Territórios Alternativos. Contexto, São Paulo, 2006.
HAESBAERT, Rogério; LIMONAD, Ester. O território em tempos de globalização. In Etc ...espaço, tempo e crítica – Revista Eletrônica Científica de Ciências Humanas e Sociais e outras coisas, v.1, n.2, p. 39-52, ago. 2007.
HEMERSON, Landercy; HOLANDA, Tiago de. Revitalização: enfim, a Savassi ficou pronta. Estado de Minas (on-line), Belo Horizonte, 09 maio 2012. Disponível em: http://www.em.com.br/app/noticia/gerais/2012/05/09/interna_gerais,293242/revitalizacao-enfima-savassi-ficou-pronta.shtml. Acesso em: 29 maio 2014.
HUYSSEN, Andreas. Present Pasts: Urban Palimpsests and the Politics of Memory. Stanford University Press, 2003.
IDHE, Don. Listening and Voice: Phenomenologies of Sound. New York: State University of New York Press, 2007.
GARCIA, Luiz Henrique; MARRA, Pedro. Ouvir música na cidade: experiência auditiva na paisagem sonora urbana do hipercentro de Belo Horizonte. Revista Contemporânea UERJ, 10, p. 43-57, 2012.
LABELLE, Brian. Acoustic Territories: sound Culture and everyday life. London: Continuun International Publishing Group, 2010.
LEFEBVRE, Henry. Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life. New York:Continuun, 2004.
LEMOS, Celina. A formação da Savassi como uma centralidade belo-horizontina: a cultura do consumo, passagens e territorialidades. In: XII ANPUR, 2007, Belém. Anais... Belém: ANPUR, 2007.
LOW, Setha M. Spatializing Culture: The Social Construction of Public Space in Costa Rica. In Theorizing the City: The New Urban Anthropology Reader.New Jersey: Rutgers University Press, p. 111-137, 1999.
MARICATO Ermínia. A cidade do pensamento único. Vozes, Petrópolis, 2000. NOVA Praça da Savassi é inaugurada em Belo Horizonte. Portal G1, Belo Horizonte, 10 maio 2012.
NOVA Praça da Savassi é inaugurada em Belo Horizonte. Portal G1, Belo Horizonte, 10 maio 2012. http://g1.globo.com/minas-gerais/noticia/2012/05/nova-praca-da-savassi-einaugurada-em-belo-horizonte.html Acesso em: 29 mai. 2014.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: Técnica e tempo. Razão e emoção. Editora Hucitec, São Paulo, 1996.
SAKAKEENY, Matt. Resounding Silence in the Streets of a Musical City. Space and Culture, v.9, n.1, p. 41-44, feb. 2006.
SEEL, Martin. No escopo da experiência estética. In PICADO, Benjamin; MENDONÇA, Carlos Magno Camargos; FILHO, Jorge Cardoso. Experiência Estética e Performance. Salvador: EDUFBA, 2014.
SCHAFER, Murray. A afinação do mundo: uma exploração pioneira pela história e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. São Paulo: UNESP, 2001.
STERNE, Jonathan. Sounds like the Mall of America: Programmed Music and the Architectonics of Commercial space. Ethnomusicology, v.41, n.1, p. 22-50, Winter, 1997.
THIBAUD, Jean-Paul. A sonic paradigm of urban ambiances? Journal of Sonic Studies, v.1, n.1, p. 1-14, 2011.
THOMPSON, Marie; BIDDLE, Ian. Sound, Music, Affect. Nova Iorque: Bloomsbury, 2013.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.