Categorization of blogs written by scientists: a proposal
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22090Keywords:
Scientists’ blogs, Enunciative strategies, Science popularizationAbstract
It presents a proposal of categorization of blogs written by scientists from the quantitative analysis of 1,329 posts of 43 blogs. The analysis takes as parameters the following characteristics that conform communicative activity: communication function, role of participants and discursive configuration. It proposes the existence of two enunciation categories present in these discourses: Scientist blogger as a spreader, marked by enunciative strategies of distancing and informative records (subcategories of article of science popularization and notice board) and Scientist blogger as a protagonist, marked by enunciative strategies of involvement and opinion records (subcategories of showcase, critics, diary and personal). The emergence of Scientist protagonist category in 75% of the corpus allows us to classify the blog as a self expression of space through the construction of an opinionated and subjective image of the scientist blogger.Downloads
References
BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo cientifico: revisitando o conceito. In: Victor, C.; Caldas, G.; Bortoleiro, S (Org.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p.157-78.
CALVO HERNANDO, Manuel. Periodismo Científico. Madrid: Editorial Paraninfo, 1992.
CHARAUDEAU, Patrick. Le dialogue dans un modèle de discours. Cahiers de Linguistique Française, n.17, Université de Genève, Suisse, 1995. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/Le-dialogue-dans-un-modele-de.html. Acesso em: 3 out. 2014.
FAGUNDES, Vanessa. Science blogs: communication, participation and public engagement. In: Anais do 13th International Public Communication of Science and Technology Conference 5-8 May 2014, Salvador, Brazil.
GOMES, Isaltina. A divulgação científica em Ciência Hoje: características discursivo-textuais. 287f. Tese (Doutorado em Lingüística), Universidade Federal de Pernambuco, 2000.
GREGG, Melissa. Feeling Ordinary: Blogging as Conversational Scholarship. Continuum: Journal of Media and Cultural Studies, p. 147-160, 2006.
JURDANT, Baudouin. Ecriture, réflexivité, scientificité. Sciences de la société, Toulouse, n. 67, p.131-143, 2006a.
______. Falar ciência? In: VOGT, Carlos. (org). Cultura Científica: desafios. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: FAPESP, p. 44-55, 2006b.
KJELLBERG, Sara. I am a blogging researcher: motivations for blogging in scholarly context. First Monday, Bridgman, v. 15, n.8, 2 aug. 2010, Disponível em: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/2962/2580 Acesso em: 31 jan. 2014.
KOUPER, Inna. Science blogs and public engagement with science: practices, challenges, and opportunities. 2010. Disponível em: http://jcom.sissa.it/archive/09/01/Jcom0901(2010)A02. Acesso em: 08 fev. 2013.
MAINGUENEAU, Dominique. Analyser les textes de communication. Paris: Armand Colin, 2014.
PORTO, Cristiane. Impacto da internet na difusão da cultura científica brasileira: as transformações nos veículos e processos de disseminação e divulgação científica. 2010. 97f. Tese (Doutorado) – Programa Multidisciplinar de Pós-graduação em Cultura e Sociedade/Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.