Mussum, Os Originais do Samba and the pagode carioca sound
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.2.22325Keywords:
Popular music, Culture, CommunicationAbstract
During the 1960s and 1970s, the musical group “Os Originais do Samba” developed a particular sound based on male choir and on a strong percussion seeking to musically process a commercial purpose with a aesthetic authenticity. The group, led by humorist and sambista Mussum, achieved certain prominence in the music market of the period by participating in shows, recording albums and performing on television, but never got full recognition of music criticism. With its black male choir and the scenic performance of its percussive sound, “Os Originais” sedimented an aesthetic of samba that became inspiration for future generations who developed what later was known as “pagode”, initially with the group “Fundo de Quintal”, then with other groups of so-called “pagode of the 1990s".Downloads
References
ARAÚJO, Julia Silveira. A geração do “Samba Sem Sobrenome” pós-1990. 2013. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação, UFF, Niterói, 2013.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento. São Paulo: Huitec, 1987.
BARRETO, Juliano. Mussum forévis: samba, mé e Trapalhões. São Paulo: LeYa, 2014.
BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
CARVALHO, José Jorge de. Black music of all colors. Série Antropologia 145, Brasília: DAN - UnB, 1993. Disponível em: http://dan.unb.br/corpodocentestart=6 Acesso em: 24 mar. 2008,
CHARTIER, Roger. Cultura popular: revisitando um conceito historiográfico. Estudos Históricos, v. 8, n. 16, Rio de Janeiro: FGV, 1995.
GILROY, Paul. O Atlântico negro. São Paulo: Ed. 34, 2001.
HALL, Stuart. Notas sobre a desconstrução do popular . In: Da diáspora. Liv Sovik (org.). Belo Horizonte: UFMG, 2003.
MARTÍN BARBERO, Jésus. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2001.
NAPOLITANO, Marcos. A síncope das ideias. São Paulo: Perseu Abramo, 2007.
NAVES, Santuza. Canção popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
NKOSI, Deivison Faustino. O pênis sem falo: algumas reflexões sobre homens negros, masculinidade e racismo. In: Feminismos e masculinidades. Eva Alterman Blay (org.). São Paulo: Ed. Cultura Acadêmica, 2014.
PEREIRA, Carlos A. Messeder. Cacique de Ramos: uma história que deu samba. Rio de Janeiro: E-papers, 2003.
RODRIGUES, Aroldo; ASSMAR, Eveline e JABLONSKI, Bernardo. Psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações no samba (1927-1933). Rio de Janeiro: Zahar/Ed.UFRJ, 2001.
SEVERIANO, Jairo e HOMEM DE MELO, Zuza. A canção no tempo. São Paulo: Ed.34, 1998.
SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira. São Paulo: Ed.34, 2008.
TAGG, Philip. Music meanings. Huddersfield, UK: MMM, 2014.
TROTTA, Felipe. O samba e suas fronteiras: samba de raiz e pagode romântico nos anos 1990. Rio de Janeiro: Ed.UFRJ, 2011.
TROTTA, Felipe; OLIVEIRA, Luciana. O subúrbio feliz do pagode carioca. Revista Intercom (RBCC). São Paulo: Intercom, no prelo.
VICENTE, Eduardo. Segmentação e consumo: a produção fonográfica brasileira 1965-1999. ArtCultura, v.10, n.16. Uberlândia, MG: UFU, 2008.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.