Social networks and e-book publishing
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.23906Keywords:
Social networks, E-books, Publishing MarketAbstract
The permanent presence of digital means of communication in all aspects of life has affected editorial’s production, which goes through deep instability and transformation due to new digital mechanisms of editing and content distribution. Five movements act in this process: dematerialization, media convergence, digital piracy, self-publishing and drop in book sales. In this new scenario, social media emerges as an alternative means of propaganda and distribution of content, as well as an open platform, innovating to create literary output. The research sought to identify how traditional model of editing relates itself with digital social media, to therefore evaluate the role that editors might accomplish in this circumstance. It has also outlined emerging publishing models and evaluated in which way these five movements associate to the involvement of the readers in social media. Thus, it was concluded that independent authors’ growth is a great challenge to the editor’s role.Downloads
References
ANDERSON, Chris. A cauda longa: A nova dinâmica de marketing e vendas: como lucrar com a fragmentação dos mercados. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier- Campus, 2006.
ANDERSON, Chris. Free: O futuro dos preços. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier-Campus, 2009.
BARBIER, F. História do livro. 1. ed. São Paulo: Paulistana, 2008.
CAMARA BRASILEIRA DO LIVRO & SINDICATO NACIONAL DE EDITORES. Produção e Vendas do Setor Editorial Brasileiro. São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.cbl.org.br/telas/cbl/downloads.aspx Acesso em: 8 jan. 2016.
CHARTIER, Roger, CAVALLO, Guglielmo (orgs.). História da leitura no mundo ocidental. 1. ed. v. 1 e 2. São Paulo: Ática, 2002.
EGAN, Jennifer. Mais sobre a Caixa Preta de Jennifer Egan. Disponível em: http://www.intrinseca.com.br/blog/2012/08/o-que-inspirou-jennifer-egan-a-estruturar-caixa-preta-em-tuites/
Acesso em: 8 fev. 2016.
FURTADO, José. A. O papel e o pixel: do impresso ao digital. Continuidades e transformações. 1. ed. Florianópolis: Escritório do Livro, 2006.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 1. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: Como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
KEEN, Andrew. O culto do amador: como blogs, MySpace, YouTube e a pirataria digital estão destruindo nossa economia, cultura e valores. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1993.
LIPOVETSKY, Gilles. Tempos hipermodernos. 1. ed. São Paulo: Barcarolla, 2007.
MALINI, Fabio. Literatura, Twitter e Facebook: A economia dos likes e dos rts dos usuários-fãs de literatura brasileira nas redes sociais. Revista Observatório Itaú Cultural. São Paulo, ano 9, n. 17, ago/dez 2014. Disponível em: http://www.itaucultural.org.br/revista/revista-observatorio-ic-n-17/
Acesso em: 2 fev. 2016.
MCLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutenberg. 1. ed. São Paulo: Cia Editora Nacional; Editora da Universidade de São Paulo, 1972.
MELLO JUNIOR, José de. Do códex ao e-book: metamorfoses do livro na era da informação. 2006. 426 f. Dissertação de Mestrado em Comunicação Social – Universidade Paulista, São Paulo, 2006.
MIÉGE, Bernard. Les industries du contenu face à l´ordre informationnel. 1. ed. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, 2000.
MIÉGE, Bernard. Las Industrias de la cultura y de la información. Conflicto con los nuevos médios de comunicación. Telos, Barcelona, v. 29, 1990. Disponível em: http://www.campusred.net/telos/anteriores/num_029/opi_perspectivas0. html
Acesso em: 10 jan. 2016.
PRIMO, Alex, BRAMBILLA, Ana Maria. Social Software e construção do conhecimento. Redes Com, Espanha, n. 2, p. 389-404, 2005. Disponível em: http://www.redes.hospedagemdesites.ws/index.php/revista-redes/article/view/64/59
Acesso em: 8 fev. 2016.
RECUERO, Raquel da Cunha. Comunidades virtuais em redes sociais na Internet: proposta de tipologia baseada no fotolog.com. 2006, 334 f. Tese de Doutorado em Comunicação e Informação – UFRGS, Porto Alegre, 2006.
RONCAGLIA, Gino. La cuarta revolución: Seis lecciones sobre el futuro del libro. 1. ed. Vila Maria: Eduvim, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na comunicação. 1. ed. São Paulo: Paulus, 2013.
SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo: o poder de organizar sem organizações. 1. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.
TitanicWare. Disponível em: titanicware.com.br
Acesso em: 19 set. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.