The VMA’s Video of the Year category as a definer of the music video conventions
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24311Keywords:
Music video, Audiovisual, CommunicationAbstract
The paper aims to understand how an award category operates in the consolidation of the structural features of the video clip. To do so, it analyzes the first 30 winners, from 1984 to 2014, of the most important award for video clips, the VMA’s Video of the Year, in order to perceive the conventions that the award helps to consolidate. The central argument considers the Video of the Year category as a key element of video clip development, especially on two fronts: 1) it enhances the perception of video clip as an artistic product and 2) help to naturalize characteristics related to gender language. However, this consolidation takes place through various strategies implemented by MTV, creator of the award, aimed at its own legitimacy.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Questões de Literatura e de Estética: A Teoria do Romance. São Paulo: Editora UNESP, 1998.
BANKS, Jack. Monopoly Television: MTV’s Quest to Control the Music. Colorado: Westview Press, 1996.
BOURDIEU, Pierre. As Regras da Arte: gênese e estrutura do campo literário. Lisboa: Presença, 1996.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital: Como o maior fenômeno da cultura participativa está transformando a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.
DENISOFF, R. Serge. Inside MTV. New Brunswick: Transaction Publishers, 1988.
ELIAS, Norbert. Mozart: Sociologia de um Gênio. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ENGLISH, James. The Economy of Prestige: Prizes, Awards, and The Circulation of Cultural Value. Cambridge: Harvard University Press, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4159/9780674036536
Acesso em: 23 nov. 2015.
FERNANDES JUNIOR, Aroldo Santos. Eu Venho Perdendo Você: O Desaparecimento nos Vídeos-Performance “Madimoizele Gessyu – Sorte” e “Single Man Dances to Single Ladies”. Revista Gambiarra, Rio de Janeiro, n. 4, p. 15-21, 2012.
FRITH, Simon. Performing Rites: on the value of popular music. Cambridge/ Massachusetts: Harvard University Press, 1996.
GOODWIN, Andrew. Dancing in the Distraction Factory: Music Television and Popular Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992.
HOLZBACH, Ariane Diniz. Smells Like Teen Spirit: a consolidação do videoclipe como gênero áudio-visual. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2013.
______. O Video Music Awards e a consolidação do videoclipe como gênero. Revista Fronteiras, São Leopoldo, v. 16, n. 2, p. 91-103, maio/agosto 2014. Disponível em: http://goo.gl/nINbYF
Acesso em: 9 jun. 2016.
KAPLAN, Elizabeth Ann. Rocking Around The Clock: Music Television, Postmodernism and Consumer Culture. London: Methuen, 1987.
LIESENBERG, Susan. O processo de celebrificação na internet: O caso de Stefhany do Crossfox. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação). Programa de Pós-graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2012.
WATSON, Mary; ANAND, N. Award ceremony as an arbiter of commerce and canon in the popular music industry. Popular Music, Cambridge, v. 25, n. 1, p. 41-52, jan. 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1017/S0261143005000747
Acesso em: 10 jun. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.