The construction of the user in the audiovisual culture of YouTube
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25256Keywords:
User, Video platforms, YouTubeAbstract
This article presents an initial mapping of the ways in which the user is constructed on YouTube and raises questions that are problems of knowledge for contemporary studies on image and audiovisual content on the web. Over its ten years of existence, the platform constructed its users associated to several meanings, valuing his amateur status, or, more recently, that of the creator, developer and entrepreneur with audiovisual content as the center of this entire process. These relationships are discussed in dialogue with authors such as Benjamin and Certeau, who discuss the place of the technique in culture and in the relationships between production and consumption, besides ownership and use in everyday life. The contradictions between a user programmed by the interface and a user who reprogrammed demonstrates a transitional and complex technical stage. It is therefore an important stage for audiovisual and communication studies.Downloads
References
ARAÚJO, Cleber. Atividade intelectual na modernidade em Walter Benjamin. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1996.
BERGSON, Henri. Matéria e Memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BRUNO, Fernanda. Dispositivos de vigilância no ciberespaço: duplos digitais e identidades simuladas. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, v. 8, n. 2, p. 152-159, mai/ago 2006.
BURGUESS, Jean; GREEN, Joshua. YouTube e a revolução digital. São Paulo: Aleph, 2009.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano, as artes do fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Relume Dumará, 2002.
FOUCAULT, Michel. De los espacios otros. Conferencia pronunciada por Foucault no Cercle des études architecturals, em 14 de março de 1967. Architecture, Mouvement, Continuité, n. 5, out. 1984. Disponível em: http://www.scribd.com/doc/18767939/De-los-spacios-otros-Michel-Foucault Acesso em: 16 set. 2016.
GROSSMAN, Lev. Person of the year. Time. December 25, 2006, v. 168, n. 26. Disponível em: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1570810,00.html Acesso em: 25 set. 2015.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
KILPP, Suzana. A traição das imagens. Porto Alegre: Entremeios Editora, 2010.
MANOVICH, Lev. A prática da vida (midiática) diária. Revista Lugar Comum, Rio de Janeiro, n. 28, p. 284-296, dez. 2011. Disponível em: http://uninomade.net/wpcontent/files_mf/111102120410lugarcomum_28_completa.pdf Acesso em: 4 nov. 2012.
MANOVICH, Lev. El software toma el mando. Barcelona: UOC Press, 2014.
O’REILLY, Tim. O que é web 2.0? Padrões de design de modelos de negócios para a nova geração software. 2005. Disponível em: https://pressdelete.files.wordpress.com/2006/12/o-que-e-web-20.pdf Acesso em: 29 out. 2015.
PRIMO, Alex. Enfoques e desfoques no estudo da interação mediada por computador. LIMC, Porto Alegre, n. 45, 2005. Disponível em: http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/enfoques_desfoques.pdf Acesso em: 2 jan. 2010.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SILVA, Cícero Inácio da. A era da Infoestética. Entrevista com Lev Manovich. Revista Tropico. São Paulo, 2007. Disponível em: http://www.revistatropico.com.br/tropico/html/textos/2928,1.shl Acesso em: 12 set. 2016.
TOFFLER, Alvin. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.