The reflective praxis of public relations in the context of mediatized society: a theoretical and practical proposal for education in digital ambiences
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25353Keywords:
Public relations, mediatized society, digital ambiencesAbstract
The problem of this research is grounded on the assumption that the current context of mediatized society moves the concepts related to the practice of public relations. The objective is to present a proposal for the teaching of public relations in digital ambiences based on six items: 1st identification of the objective; 2nd critical examination of the practices; 3rd the search for explanations and alternatives; 4th trial of alternative ways of doing; 5th review of the strategies; 6th realization of new experiences and reflections. The methodology includes empirical research and the results lead to consider the close relationship between theory and empirical and to think this teaching in a recursive cycle.Downloads
References
BALDISSERA, Rudimar. Estratégia, comunicação e Relações Públicas. In: XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação, 2011, Campo Grande. Anais... Campo Grande/MS: Intercom, p. 1-11, 2001.
BARICHELLO, Eugenia. Midiatização e cultura nas organizações da contemporaneidade: o processo de midiatização como matriz de práticas sociais. In: MARCHIORI, M. (Org.). Contexto organizacional midiatizado. São Paulo/Rio de Janeiro: Difusão; Senac, p. 37-43, 2014.
BRAGA, José Luiz. Circuitos versus campos sociais. In: JUNIOR, J.; MATTOS, M.; Jacks, N. (org.). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, p. 31-52, 2012.
BRUNO, Fernanda. Rastros digitais: o que eles se tornam quando vistos sob a perspectiva da teoria ator-rede? In: XXI Encontro da Compós, 2012, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: Compós, p. 1-18, jun. 2012.
DOMINGUES, José António. O paradigma mediológico: Debray depois de McLuhan. Covilhã: Livros Labcom, 2010.
FELIPINI, Dailton. Google top 10: como colocar seu blog na primeira página do Google. Rio de Janeiro: Brasport, 2010.
HJARVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, p. 53-91, 2012.
JOHNSON, Telma. Pesquisa social mediada por computador: questões, metodologias e técnicas qualitativas. Rio de Janeiro: E-papers, 2010.
LANDOWSKI, Eric. A sociedade refletida: ensaios de sociossemiótica. São Paulo: Pontes, 1992.
LASTA, Elisangela. A práxis reflexiva das relações públicas na sociedade midiatizada: mediação estratégica comunicacional nos blogs corporativos. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
LEMIEUX, Vincent; OUIMET, Mathieu. Análise estrutural das redes sociais. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.
OLIVEIRA, José. Busca inteligente na Web: um guia para tornar sua busca na Web eficaz e rápida. Porto Alegre: Instituto de Informática/UFRGS, 2010.
PÉREZ, Rafael. Las dimensiones de la estrategia. In: PÉREZ, R. Estrategias de comunicación. Barcelona: Ariel, p. 139-65, 2001.
_____. Seminário avançado em comunicação estratégica organizacional (anotações de seminário). Porto Alegre: PUCRS, 2012.
PERUZZOLO, Adair Caetano. Elementos da semiótica da comunicação: quando aprender é fazer. Bauru/SP: EDUSC, 2004.
RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
SIMÕES, Roberto. Relações públicas e micropolítica. São Paulo: Summus, 2001.
______. Relações Públicas: função política. São Paulo: Summus, 1995.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2009.
______. Sobre a episteme comunicacional. Matrizes, São Paulo, ECA/USP, p. 15-26, 2007.
VÁZQUEZ, Adolfo. Filosofia da praxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
VIZER, Eduardo. A trama (in) visível da vida social: comunicação, sentido e realidade. Porto Alegre: Sulina, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.