Media and innovation in Simmel, Benjamin and McLuhan
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.25791Keywords:
Medium, Novitas, Everyday lifeAbstract
This paper aims to investigate the textual relations that link the thought of Simmel (Philosophie des Geldes and Die Grosstädte und das Geistesleben), Benjamin (Das Passagen-Werk) and McLuhan (Understanding Media) in terms of a common reflection on modes of technological innovation. Through a close reading of the texts, the reflection unfolds in three complementary parts: the reconstruction of the tradition mentioned above, accomplished through a focus of the traits of continuity that tie into an organic corpus of the three authors; a survey on the concept of medium and his epistemological implications; the case of photography, emblematic, in this study, for the technological innovation. The elements which arise from this reflection – medium and perception, medium and time, medium and habits, medium and social forms – show in detail an idea of communication based on a new image of history and nature, observed in their mutual relation of competition and exclusion.Downloads
References
ABRUZZESE, A. Lo splendore della Tv. Origini e destino del linguaggio televisivo. Genova: Costa & Nolan, 1994.
_____. Lessico della comunicazione. Roma: Meltemi, 2003.
_____. Punto zero. Il crepuscolo dei barbari. Roma: Sossella, 2015.
BENJAMIN, W. Origem do drama trágico alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
_____. Passagens. Belo Horizonte/São Paulo: UFMG/Imprensa Oficial do Estado, 2007.
_____. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM Editores, 2014.
CASTELLS, M. The Rise of the Network Society. Oxford: Basil Blackwell, 2001.
DI FELICE, M. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
DI FELICE, M.; TORRES, J. C.; YANAZE, L. K. H. Redes digitais e sustentabilidade - as interações com o meio ambiente na era da informação, São Paulo: Annablume, 2012.
JENKINS, H. Convergence Culture. New York: New York University Press, 2006.
MAFFESOLI, M. Au Creux des Apparences: Pour une Éthique de l’Esthétique. Paris: Plon, 1990.
MCLUHAN, M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press, 1962.
_____. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: CULTRIX, 1996.
MORETTI, F. Opere mondo. Saggio sulla forma epica dal Faust a Cent’anni di solitudine. Torino: Einaudi, 1994.
PERNIOLA, M. Il sex appeal dell’inorganico. Torino: Einaudi, 1994.
SIMMEL, G. As Grandes Cidades e a Vida do Espírito. Covilhã/Portugal: Universidade da Beira Interior, 2009.
_____. Psicologia do dinheiro e outros ensaios. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2009.
VALERIANI, L. Dentro la trasfigurazione. Il dispositivo dell’arte nella cibercultura. Genova: Costa&Nolan, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.