Fame and pretension: Sarah Bernhardt’s tours in Rio de Janeiro (1886-1905)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.26222Keywords:
Brazilian Culture, Theater, CelebrityAbstract
In this article, we analyze three tours of the French actress Sarah Bernhardt at Rio de Janeiro, in 1886, 1893 and 1905. The aim is to investigate how the presence of the actress, highly reported, problematized modes of sociability in Brazil of that period mentioned. Sarah’s visits to Brazil, a neglected study subject, were reported by newspapers that discuss the carioca’s perception about their city, the role of women in urbanization and the value of leisure. The presence of the actress also motivated announcements of stores on sale, hair products, and clothing, among others. We examined about 30 texts published by periodicals in Rio de Janeiro, between 1886 and 1905, available on Hemeroteca Digital Brasileira. The results indicate that Sarah Bernhardt’s tours extrapolated the universe of theater critique, stimulating, from the late nineteenth to the early twentieth century, the debate on Brazilian behavior, gender differences and consumption practices in Brazil.
Downloads
References
ALVES, Evanio. Sarah Bernhardt: gloire et tragédie à Rio de Janeiro. Brasil.Fr: Le Portail du Brésil en France, Paris, 11 jan. 2013. Disponível em: http://www.brasil.fr/actualites-bresil/230/sarah_bernhardt_,_gloire_et_tragedie_a_rio_de_janeiro_par_evanio_alves_.php. Acesso em: 23 jan. 2016.
ARAÚJO, Mariana. Maria Fernanda Cândido entra em Lado a lado. Uol Blog Social, São Paulo, 14 out. 2012. Disponível em: http://blogs.ne10.uol.com.br/social1/2012/10/14/maria-fernanda-candido-entra-em-lado-a-lado. Acesso em: 22 jan. 2016.
AZEVEDO, Artur. De Palanque. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 343, 17 maio 1886a, p. 1.
______. De Palanque. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 353, 27 maio 1886b, p. 1.
______. O Teatro. A notícia, Rio de Janeiro, n. 204, 24-25 ago. 1905a, p. 3.
______. O Teatro. A notícia, Rio de Janeiro, n. 252, 19-20 out. 1905b, p. 3.
BALAS de estalo. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 148, 28 mai. 1886, p. 2.
BERNHARDT, Sarah. Ma double vie: mémoires de Sarah Bernhardt. Paris: Librairie Charpentier et Fasquelle, 1907.
BRAUDY, Leo. The frenzy of renown. Fame and its history. Nova York: Vintage Books, 1997.
CALEIDOSCÓPIO. O Fluminense, Rio de Janeiro, n. 1251, 30 mai. 1886, p. 1.
CHARNACE. Crônica de teatro. Cidade do Rio, Rio de Janeiro, n. 181, 6 jul. 1893, p. 1.
COBRIN, Pamela. She’s old enough to be a beautiful young boy: Sarah Bernhardt, breeches roles and the poetics of aging. Women & Performance: a journal of feminist theory, v. 22, n. 1, p. 47-66, 2012.
CRÔNICA de hoje. Gazeta da Tarde, Rio de Janeiro, n. 120, 27 maio 1886, p. 2.
DABHOIWALA, Faramerz. As origens do sexo: uma história da primeira revolução sexual. São Paulo: Globo, 2013.
DIVERSÕES. O Paiz, Rio de Janeiro, n. 164, 15 jun. 1886, p. 2.
FANTASIO. Crônica. Cidade do Rio, Rio de Janeiro, n. 175, 30 jun. 1893, p. 1.
FARIA, João Roberto. Ideias Teatrais: o século XIX no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2001.
FÉDORA. O Programmador, Rio de Janeiro, n. 657, 29 maio 1886, p. 3.
FREYRE, Gilberto. Ordem e Progresso. São Paulo: Global, 2004.
______. Sobrados e mucambos. Decadência do patriarcado rural e desenvolvimento do urbano. São Paulo: Global, 2012.
GOLD, Arthur; FIZDALE, Robert. A divina Sarah: a vida de Sarah Bernhardt. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
GOTTLIEB, Robert. Sarah: the life of Sarah Bernhardt. Jewish Lives. New Haven; London: Yale University Press, 2010.
HAHNER, June. Mulheres da elite: honra e distinção das famílias. In: PINSKY, Carla; PEDRO, Joana Maria (Org.). Nova história das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012.
LIPOVETSKY, Gilles. La troisième femme: permanence et révolution du féminin. Paris: Gallimard, 1997.
MAISON Moderne. O Programmador, Rio de Janeiro, n. 660, 1 jun. 1886, p. 3.
NABUCO, Joaquim. Sarah Bernhardt. O Paiz, Rio de Janeiro, n. 145, 27 maio 1886, p. 1.
NEVES, Larissa; LEVIN, Orna. O Theatro: crônicas de Arthur Azevedo (1894-1908). Campinas: Unicamp, 2009.
O DIA. Cidade do Rio, Rio de Janeiro, n. 167, 22 jun. 1893, p. 1.
O GRANDE conflito. Gazeta da Tarde, Rio de Janeiro, n. 142, 23 jun. 1886, p. 2.
PASCHOAL. O Tempo, Rio de Janeiro, n. 739, 18 jun. 1893, p. 1.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 2010.
SARAH Bernhardt. Diário de Notícia, Rio de Janeiro, n. 355, 29 maio 1886a, p. 1.
______. Diário de Notícia, Rio de Janeiro, n. 355, 29 maio 1886b, p. 1.
______. Diário de Notícia, Rio de Janeiro, n. 356, 30 maio 1886c, p. 1.
______. Diário de Notícia, Rio de Janeiro, n. 357, 31 maio 1886d, p. 1.
______. Diário de Notícia, Rio de Janeiro, n. 363, 6. jun. 1886e, p. 7.
______. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 147, 27 maio 1886f, p. 1.
______. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 287, 14 out. 1905, p. 1.
______. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, n. 171, 20 jun. 1893a, p. 2.
______. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, n. 219, 7 ago. 1893b, p. 1.
SARAHIANA. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 150, 30 mai. 1886, p. 1.
SINGAPURA, Rufiufio. Notas. A notícia, Rio de Janeiro, n. 236, 30 set./1o out..1905, p. 3.
SOARES, Jô. O Xangô de Baker Street. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
TEATROS e salões. O Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 189, 17 ago. 1886, p. 2.
TEATROS e... Sarah Bernhardt. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 264, 21 set. 1905, p. 2.
VIGARELLO, George. Histoire de la beauté. Le corps et l’art d’embellir de la Renaissance à nos jours. Paris: Éditions de Seuil, 2004.
ZIG-ZAG. Sarahiana. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 158, 7 jun. 1886, p. 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.