Imagination, Power and Science: Considerations About the Movie Extraterrestrial Contact
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.1999.10.3041Keywords:
Communication, movie theater, fictionAbstract
Extraterrestrial contact is a good example of what intelligent life is possible on planet Hollywood. It would have everything to be just another film-show so to the taste, in this decade, of the contemporary audiences mobilized by the action and technological pyrotechnics and that suppose to be the humanity a mere composite of nerve sensations.However, the good script, based on homonymous work Of Carl Sagan, allows a complex and nuanced reading of different - not necessarily exclusive - answers given to the possible forms of knowledge of reality, examines the tense relations between political-institutional commitments and the search for truth and, above all, Poetics forgotten in these times of legitimation by efficacy.Downloads
References
ALVES, Rubem. Filosofia da Ciência: Introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Editora Brasiliense, 1981.
ANDERY, Maria Amélia e outros. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo; São Paulo: EDUC, 1996.
BACHELARD, Gaston. A Formação do Espírito Científico. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1996.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido se desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
CHALMERS. O que é Ciência afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.
FOUREZ, Gérard. A Construção das Ciências. São Paulo: UNESP, 1995.
GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
LYOTARD, Jean-François. O Pós-Moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
ROUANET, Sérgio Paulo. As Razões do Iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras: 1989.
WEBER, Max. A ciência como vocação. In: Ensaios de Sociologia.
GERTH, Hans e WRIGHT MILLS, C. (Org.) Rio de Janeiro: Zahar, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.