Telenovela: from Gata Borralheira to Midiatic Cinderella
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.12.3064Keywords:
Communication, Novel, MediaAbstract
Analysis of the coverage made by the printed media about telenovelas, popular programs published daily by Brazilian television networks. The results confirm the hypothesis of social legitimacy of this fictional TV format, initially rejected by the country 's cultural elites. Through agenda-setting strategies, cultural industries have gained recognition of the prestige roles and stimulated the participation of TV fans in the debate of public issues.Downloads
References
CAMPEDELLI, Samira. A Telenovela, São Paulo, Ática, 1985.
CUNDARI, Paula. Assis Chateaubriand e a implantação da Televisão no Brasil, Dissertação de Mestrado, S. B. do Campo, UMESP, 1984.
DEJAVITE, Fábia. O relacionamento do Jornalista com a Fonte: Um Jogo de Sedução?. Dissertação de Mestrado, S.B.Campo, UMESP, 1996.
FADUL, Anamaria. Ficção Seriada na TV: As telenovelas latino-americanas, São Paulo, ECA-USP, 1992.
FERNANDES, Ismael, Memória da Telenovela Brasileira, 4a. ed., 1997.
FERNANDES, Ismael. Memória da Telenovela Brasileira, São Paulo, Proposta Editorial, 1982.
FERRARA, Lucrécia D’Alessio, org. Da Literatura à TV, São Paulo, IDART, 1981.
FISCHER, Rosa Maria. O mito na sala de jantar: discurso infanto-juvenil sobre a televisão, Porto Alegre, Movimento, 1984.
LEAL, Ondina Fachel. A Leitura social da novela das oito, Petrópolis, Vozes, 1986.
MARQUES DE MELO, José. Classificação das Unidades Comunicacionais: Gêneros, Formatos e Tipos, São Bernardo do Campo, UMESP, 1997.
MARQUES DE MELO, José. Teoria da Comunicação: paradigmas latino-americanos, Petrópolis, Vozes, 1998.
MARQUES DE MELO, José. Comunicação Social: Teoria e Pesquisa, Petrópolis, Vozes, p. 263-275, 1970.
MARQUES DE MELO, José. A pesquisa da comunicação na transição política brasileira. Comunicação e Transição Democrática, Porto Alegre, Mercado Aberto, p. 264-280, 1985.
MARQUES DE MELO, José. As Telenovelas da Globo: produção e exportação, São Paulo, Summus, 1988.
MARQUES DE MELO, José. Estudos de Jornalismo Comparado, São Paulo, Pioneira, 1972.
MARQUES DE MELO, José. A Opinião no Jornalismo Brasileiro, Petrópolis, Vozes, 1985.
MARQUES DE MELO, José, org. Gêneros Jornalísticos na Folha de S. Paulo, São Paulo, FTD, 1992.
MARQUES DE MELO, José; FELICIANO, Fátima e MOREL, Marco. A crise da universidade na grande imprensa brasileira, Educação Brasileira, p. 6-13 e 63-86, Brasília, 1984.
MARQUES DE MELO, José. Structure of the Brazilian Scientific Journalism. Communication for a New World: Brazilian Perspectives, São Paulo, ECA-USP, p. 263-282, 1993.
MARQUES DE MELO, José. Telenovelas as Journalism Subject in Brazil: Reality or Fiction?. IAMCR: Communication in the New Millenium (Abstracts), Seoul, The Korean Society for Journalism and Communication Studies, 1994.
MARQUES DE MELO, José e TORRES MORALES, Ofélia. A legitimação da telenovela pela mídia impressa: estudo de caso de quatro jornais de prestígio e duas revistas especializadas, Aracaju, GT 12: Ficção
Audiovisual Seriada, INTERCOM, 1995.
MATTELART, Armand e Michele. O Carnaval das Imagens: A Ficção na TV, São Paulo, Brasiliense, 1989.
NPTN. Papel Social da Mídia e Mudança Demográfica no Brasil (Relatório de Pesquisa), São Paulo, USP, 1994.
ORTIZ, Renato; BORELLI, Silvia; e ORTIZ RAMOS, José Mário. Telenovela: história e produção, São Paulo, Brasiliense, 1988.
PORTO E SILVA, Flávio Luiz. O Teleteatro Paulista nas Décadas de 50 e 60, São Paulo, IDART, 1981.
RAMOS, Roberto. Grã-Finos na Globo: cultura e merchandising nas novelas, Petrópolis, Vozes, 1986.
SKIDMORE, Thomas, Brasil: de Castelo a Tancredo, Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1988.
TILBURG, João Luis van. Telenovela: instrumento de educação permanente, Petrópolis, CID, 1980.
THOMAS, Tufte. Rainha da Sucata, Doctoral Thesis, University of Copenhage, 1995.
TORRES MORALES, Ofélia. Tese de Doutorado, em fase de conclusão na ECA-USP, sobre o tratamento dado à novela “Rei do Gado” pela revista Contigo.
VINK, Nico. The Telenovela and Emmancipation: A study on TV and social change in Brazil, Amsterdam, Royal Tropical Institute, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.