The movie image and the contemporary art spaces: other audiovisual formulations
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.31437Keywords:
Cinema. Contemporary art. Exhibition space.Abstract
The text reflects on the historical and contemporary passages and contaminations
between art and cinema anchoring mainly in the dynamics of space, showing how a contemporary audiovisual strand takes place that intervenes between the traditional dark exhibition room, the black box, and the exhibition spaces such as museums and galleries, the white cube. We construct a brief historical context, and then dwell on the dynamics of space from the notion of heterotopy in Foucault to analyze some works exhibited at the 32nd Biennial of São Paulo (2016).
Downloads
References
AMARAL, Aracy. Catálogo da exposição Expo-projeção 1973. Disponível em: http://www.expoprojecao.com.br/_pdf/expo_catalogo_73.pdf. Acesso em: 12 dez. 2017.
FOUCAULT, Michel. Outros Espaços (1967). In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MATOS, Diego. Vídeo nas aldeias. In: VOLZ, Jochen e REBOUÇ AS, Julia (org.). 32ª Bienal de São Paulo: Incerteza viva. Catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2017.137327
MOLINA, Camila; HIRSZMAN, Maria. Especial 32ª Bienal – Vivenciar o espaço. Jornal Estado de São Paulo, 6 de setembro de 2016. Disponível em: http://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,especial-32-bienal-vivenciar-o-espaco,10000074268. Acesso em: 22 out. 2016. https://doi.org/10.1590/s0102-88392001000300004
MONTEIRO, Lúcia. Crítica passa 13 horas em instalação sobre o tempo e o cinema. Folha de São Paulo, 20 de setembro de 2016. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2017/09/1922770-critica-passa-13-horas-em-instalacao-sobre-o-tempo-e-o-cinema-leia-relato.shtml. Acesso em: 22 out. 2016. https://doi.org/10.20509/tem-1980-542x2016v223908
OITICICA, Hélio. Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1973.
OITICICA, Hélio. In: AMARAL, Aracy. Catálogo da exposição Expo-projeção 1973. Disponível em: http://www.expoprojecao.com.br/_pdf/expo_catalogo_73.pdf. Acesso em: 12 dez. 2017.
PAÏNI, Dominique. Reflexões sobre o cinema exposto. In: MACIEL, Kátia (org.). Cinema sim: narrativas e reflexões. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.
REBOUÇ AS, Julia. A relação entre cinema e artes visuais ou a retomada de um programa de liberdade. In: BRASIL, André; ROCHA, Marília (org.). Teia 2002-2012. Belo Horizonte: Teia, 2002.
VOLZ, Jochen. Jornadas espirais: incerteza viva. In: VOLZ, Jochen; REBOUÇ AS, Julia (org.). 32ª Bienal de São Paulo: Incerteza viva. Catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2017.137327
RAZUK, Alvaro. Arquitetura da 32ª Bienal dialoga com o parque do Ibirapuera. [Blog Internet]. Disponível em: http://bienal.org.br/post.php?i=2357. Acesso em: 12 fev. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.