The subordination of journalism to the capitalist logic of the cultural industry
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.17.3158Keywords:
Technics, Becoming, NietzscheAbstract
This article intends to refl ect upon the start of the cul tu ral industry in Bra zil, particularly on the press, and on the implications of the in tro duc ti on of the logic of business in jour na lism. Such reflections are developed from text researches carried on the sub ject, circumscribed to a theoretical perspective about economic policies of communication.Downloads
References
BAHIA, Juarez. Jornal, história e técnica. São Paulo: Ática, 1990.
CAPPARELLI, Sérgio. Zanzibar de novas tecnologias: imprensa regional e Zero Hora. In: Temas contemporâneos em comunicação. São Paulo: Edicon/Intercom, 1997. p. 109-126.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da Cultura de Massa. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. p. 159-204.
SILVA, Carlos Eduardo Lins da. O adiantado da hora: a influência americana sobre o jornalismo brasileiro. São Paulo: Summus, 1991.
LOPES, Maria Immacolata Vassalo. Pesquisa em comunicação: formulação de um modelo metodológico. São Paulo: Loyola, 1994.
FILHO, Ciro Marcondes. O capital da notícia: jornalismo como produção social de segunda natureza. São Paulo: Ática, 1989.
MATTELART, Armand e Michèle. História das teorias da comunicação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1999.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.
TASCHNER, Gisela. Folhas ao vento: análise de um conglomera do jornalístico no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
______. Do jornalismo político à indústria cultural. São Paulo: Summus, 1987.
RÜDIGER, Francisco. Tendências do jornalismo. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1993.
SODRÉ, Nelson Werneck. A história da imprensa no Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.