The experience of music and the tapping contemporary
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.19.3191Keywords:
Mediation, Music, Aesthetic experienceAbstract
The purpose of this article is to reflect upon contemporary music listening taking into account the points of view that media, technology and culture impose on the percetual construction of ouro sonic experience and vice versa. This analysis considers ideas of authors like John Cage, Pierre Schaeffer, Srteve Reich, Brian Eno and Sílvio Ferra, according to contemporary listening modalities.Downloads
References
ADORNO, Theodor W. O Fetichismo na Música e a Regressão da Audição. In: Os Pensadores. vol XLVIII, São Paulo: Abril Cultural, 1975.
_______________. A Filosofia da Nova Música. São Paulo: Perspectiva, 1974.
_______________; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. São Paulo: Perspectiva, 1977.
BARRAUD, H. Para compreender as músicas de hoje. São Paulo: Perspectiva, 1975.
_______________. Óbvio e Obscuro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BAUMAN, Zygmunt. O Mal-Estar da Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
BOULEZ, Pierre. A Música Hoje. São Paulo: Perspectiva, 1972.
CAGE, John. De Segunda a Um Ano. São Paulo: Huicitec, 1985.
______________. Silence - Lectures & Writtings. Frome, Somerset: Hillman Printers, 1987.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
______________; GATTARI, Felix. O Ritornelo. In: Mil Platôs n. 4, São Paulo: 34, 1997.
ECO, Umberto. Obra Aberta. Série Debates, São Paulo: Perspectiva, 1976.
_____________ .Tratado Geral de Semiótica. Trad. Antônio de Pádua Danesi e Gilson César Cardoso de Souza, São Paulo: Perspectiva, 1980.
ENO, Brian; SCHMIDT, Peter. Oblique Strategies. Londres: [s.n.],
ERDMAN, Joan L. The Empty Beat: Khãli as a sign of time. In: American Journal of Semiotics, Vol. 1, N 4, pp. 21-45. Chicago: University of Texas Press, 1982.
FERRAZ, Sílvio. Música e Repetição. São Paulo: Educ, 1998.
GUIMARÃES, César Geraldo. Imagens da Memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte: UFMG, 1997.
HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
JOURDAIN, Robert. Música, Cérebro e Êxtase: como a música captura nossa imaginação. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.
MAGNANI, Sérgio. Expressão e Comunicação na Linguagem da Música. Belo Horizonte: UFMG, 1989.
MORAES, J. Jota. Música da Modernidade. São Paulo: Brasiliense, 1983.
PARRET, Herman (org.). A Estética da Comunicação - Além da Pragmática. Campinas: Unicamp, 1997.
PEIRCE, C. S. Semiótica e Filosofia. São Paulo: Cultrix, 1993.
PIGNATARI, D. Informação, linguagem, comunicação. São Paulo: Cultrix, 1988.
PINTO, Júlio. 1, 2, 3 da Semiótica. Belo Horizonte: UFMG, 1995.
PLAZA, Julio. Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 1987.
ROEDERER, Juan G. Introdução à física e psicofísica da música. São Paulo: Edusp, 1998.
RUSSOLO, Luigi. The Art of Noises. Nova Iorque: Pendragon Press, 1986.
SALZMAN, Eric. Introdução à Música do Século XX. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1970.
SANTAELLA, L. & NÖTH, W. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1999.
SCHAEFFER, Pierre. Traite des objets musicaux. Paris: Editions du Seuil, 1968.
________________. La Musique Concrète. Paris: Presses Universitaires de France, 1973.
SCHAFER, M. O Ouvido Pensante. São Paulo: Ed. UNESp, 1991.
SHURMMAN, Ernst F. A Música Como Linguagem - Uma abordagem histórica. São Paulo: Brasiliense, 1990.
TAMM, Eric. Brian Eno - His Music and The Vertical Color of Sound. Boston: Faber & Faber, 1989.
WISNIK, José Miguel. O Som e os Sentidos. São Paulo: Cia das Letras, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.