Face in the media and face as media: Hans Belting’s contributions to the face study
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.32442Keywords:
Face. Media. Image.Abstract
In 2013, the art historian and scholar Hans Belting publishes Faces. Eine Geschichte des Gesichts, translated into English as Face and Mask: a double history. However, research on the face were already present in other of his works, such as Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst (Likeness and presence – a History of the image before the Era of Art), 1990; Bild-Anthropologie. (An Anthropology of Images: picture, medium, body), 2001, and Das echte Bild. Bildfragen als Glaubensfragen, 2005. The face is one of the most significant and ubiquitous images, whether from the marketing, aesthetic, political or religious point of view (BELTING, 2015; AGAMBEM, 1996; DARWIN, 2014; COURTINE; HAROCHE, 2007) and mobilizes knowledge ranging from biology to psychoanalysis, through political science and art, but still without much attention from communication science. This article reflects on the legacy of Hans Belting for the study of the face in the media and the face as a media.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Il volto: da “Mezzi senza fine - note sulla politica”. Disponível em: http://www.generativedesign.com/libri/ilvolto.htm. Acesso em: 2 nov. 2017. [Publicado originalmente em Mezzi senza fine. Note sulla politica. Bollati Boringhieri: Torino, 1996, p. 41-60].
AMARO, Danielle Rodrigues. “O fim da história da arte” segundo Hans Belting. 2009. Disponível em: https://www.academia.edu/30933980/_O_fim_da_história_da_arte_segundo_Hans_Belting. Acesso em: 1º jul. 2018.
BAITELLO JÚNIOR, Norval. A era da iconofagia: ensaios de comunicação e cultura. São Paulo: Hacker Ed., 2005. https://doi.org/10.31789/rpd-201808220033
BAITELLO JÚNIOR, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma teoria da mídia. São Paulo: Paulus, 2010.
https://doi.org/10.31789/rpd-201808220030
BELTING, Hans. A verdadeira imagem. Porto: Dafne Editora, 2011.
BELTING, Hans. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Editores, 2007.
BELTING, Hans. Facce – una storia del volto. Roma: Carocci Editore, 2015.
BELTING, Hans. Florence and Baghdah – Renaissance art and Arab science. The Belknap Press of Harvard University Press, 2011.
BELTING, HansImagem, mídia e corpo: uma nova abordagem à iconologia. Ghrebh: Revista de Comunicação, Cultura e Teoria da Mídia, São Paulo, v. 1, n. 8, p. 32-60, jul. 2016. Disponível em:
http://www.cisc.org.br/portal/jdownloads/Ghrebh/Ghrebh-%208/04_belting.pdf. Acesso em: 1º fev. 2017. https://doi.org/10.31789/imscid-201819
BELTING, Hans. Likeness and presence: a History of the image before the Era of Art. Chicago: University of Chicago Press, 1996. https://doi.org/10.2307/3170525
BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1996.
COURTINE, Jean-Jacques e Courtine Haroche. L’Histoire du visage – exprimer et taire ses émotions (du XVIe siècle au début du XIXe siècle). Paris: Payot, 2007. https://doi.org/10.1515/9783111518558.33
CYRULNIK, Boris. O nascimento do sentido. Lisboa, Editora Piaget, 1995.
DARWIN, Charles. The expression of the emotions in man and animals. 1872. Disponível em: http://darwinonline.org.uk/contents.html#books. Acesso em: 1º fev. 2014.
FOUCAULT, Michel. “A escrita de si” em O que é um autor? Lisboa: Nova Vega, 2009.
GOMBRICH, E. H. Aby Warburg: an intellectual biography. London: The Warburg Institute University of London, 1970.
KUNDERA, Milan. L’art du roman. Paris: Éditions Gallimard, 1999.
LACAN, J. (1946) O estádio do espelho. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
LACAN, J. (1964). O seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Zahar,1989.
PEIRCE, Charles Sanders. The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Disponível em: https://colorysemiotica.files.wordpress.com/2014/08/peirce-collectedpapers.pdf. Acesso em: 1º jan. 2018. https://doi.org/10.1086/346988
PRICE, Simon & Emily Kearns (editors). The Oxford dictionary of classical myth and religion. Oxford: Oxford University Press, 2003. https://doi.org/10.1108/09504120410535164
SACKS, Oliver. O olhar da mente. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SACKS, Oliver. Sacks, Oliver. O homem que confundiu sua mulher com um chapéu. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
WARBURG, A. The Renewal of Pagan Antiquity. Los Angeles: Getty Research Institute, 1999.
WINNICOTT, D. (1971). O papel de espelho da mãe e da família no desenvolvimento infantil. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.