Comunicação eletrônica: as transformações nas organizações
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.25.3294Keywords:
Electronic communication, computer and organizations, printed communicationAbstract
Organizations undergo various transformations. As far as communication is concerned, computerization is transforming directed written communication into electronic directed writing. Six companies interviewed show the reality of this electronic communication, emphasizing that it has brought speediness, but they have not yet totally discarded the printed printed form, adding that, from the point of view of human relations, electronic form has isolated people. For this new form of advertising, this paper proposes, in its original text, a standardized formatting of this type of communication to its users, since the sector is in need and has called everything from "e-mail", due to lack of knowledge of how it characterizes -over there.Downloads
References
CESCA, Cleuza G.Gimenes. Comunicação Dirigida Escrita na Empresa: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Summus, 1995.
COHEN, Roger. Tudo que seus Gurus não lhe Contaram sobre Comunicação Empresarial. 3. ed. São Paulo: Best Seler, 1988.
CAPRIOTTI, Paul. Planificación Estratégica de la Imagen Coorporativa. Barcelona: Ariel Comunicación, 1999.
CERTO, Samuel C. e J.Paul Peter. Administração Estratégica. Tradução de Flávio Deni Steffen. São Paulo: Makron Books, 1993.
CHAPELL, R.T. & W.L. Read. Comunicação Interna na Empresa Moderna. Tradução de Edmond Jorge. Rio de Janeiro: Fórum, 1973.
CORNELLA, Alfons. Información Digital para la Empresa. Barcelona: Marcombo S/ª, 1996.
CORRADO, Frank M. A Força da Comunicação. São Paulo: Makron Books, 1994.
FREITAS, Maria Ester. Cultura Organizacional. São Paulo: MaKron Books, 1991.
FLEURY, Maria Tereza e FISCHER, Rosa M. Cultura e Poder nas Organizações. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
KUNSCH, Margarida M. K. Planejamento de Relações Públicas na Comunicação Integrada. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.
______. Rel. Públicas e Modernidade: novos paradigmas na comunicação organizacional. São Paulo: Summus, 1997.
KOTLER, Philip. Maketing para o Século XXI. 5. ed. Tradução Cristina Bazán. São Paulo: Futura, 2000.
LAMPREIA, J. Martins. Comunicação Empresarial. Lisboa: Texto, 1992.
LLOYD, Herbert e Peter. Relações Públicas: as técnicas de comunicação no desenvolvimento das empresas. Lisboa: Presença, 1985.
MANUAL de redação da Presidência da República. Org. Gilberto Ferreira Mendes. Brasília, 1991.
MOTTA, Paulo Roberto. Transformação Organizacional. São Paulo: Qualitymark, 1997.
RECORDER, Maria José; ABADAL, Ernest Abadal; CODINA, Lluís. Informação Eletrônica e Novas tecnologias. São Paulo: Summus, l996.
REGO, Francisco Gaudêncio Torquato. Comunicação Empresarial –Comunicação Institucional. São Paulo: Summus, 1984.
SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas-função política. 3. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1995.
SQUIRRA, Sebastião C. de Moraes. O Século Dourado – a comunicação eletrônica nos EUA. São Paulo: Summus, 1996.
WILSON, Grahan. Fazendo Acontecer a Mudança. São Paulo: Saraiva, 1996.
VALENTE, Célia; NORI, Walter. Portas Abertas São Paulo: Best Seller, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.