Brazil: From identity to brand
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.33.3435Keywords:
Identity, Nationality, ConsumptionAbstract
With the title "Brazil: from identity to brand", it is sought to highlight, in the Brazilian trajectory, the thinking of the nation as a "construct" that, after being long linked to a State discourse and to the national project, Progressively to the market. It is this passage that we will focus on through the connections between body, fashion, culture and Brazil, having as a background the identity issue, the development of new communication and marketing technologies, textile production, design and the progressive globalization of economy.Downloads
References
BIVAR, Antônio. O que é Punk. São Paulo: Brasiliense, 1982.
BUENO, André e GÓES, Fred. O que é Geração Beat. São Paulo: Brasiliense, 1984.
COSTA, Cacilda Teixeira da. Arte no Brasil 1950- 2000: movimentos e meios. São Paulo: Alameda, 2004.
DÓRIA, Carlos. Bordado da fama: uma biografia de Dener. São Paulo: Ed. SENAC São Paulo, 1998.
DOUGLAS, Mary e ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo; tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2004.
Folha de S. Paulo. Caderno Ilustrada, 3 de dezembro de 2004.
FONTENELLE, Isleide Arruda. O nome da marca: McDonald’s, fetichismo e cultura descartável. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.
GOMES, Laura Graziela; BARBOSA, Lívia e DRUMMOND, José Augusto. (Orgs.). O Brasil não é pra principiantes: Carnavais, malandros e heróis, 20 anos depois. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2000.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia; prefácio Néstor García Canclini; tradução Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.
ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. 5 ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PALOMINO, Erika. A moda, 2 ed. São Paulo: Publifolha, 2003.
PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.