Cinema and Politics: the representation of journalism and political marketing in Brazilian cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3447Keywords:
Cinema, journalism, marketingAbstract
The Brazilian cinema of the nineties seeks to diagnose the rapid changes that have occurred in the field of communication in this period. Lúcia Murat's film Candy Powers shows how Brazilian journalism, when subjected to political marketing and advertising, loses its role as a primary source of information and opens space for "news as a product." Although the film apparently aims to throw a critical eye on the situation of journalism of the nineties, the cinematic language and the narrative structure used in it undermine its intent, thus revealing the weaknesses and limitations of Brazilian cinema with political bias.Downloads
References
ABREU, Alzira Alves de. A modernização da imprensa
(1970-2000). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.
BORELLI, Silvia Helena Simões. Ação, suspense, emoção. São Paulo: Fapesp/Educ, 1996.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
_______. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
CANDIDO, Antonio. Tese e antitese. São Paulo: Editora Nacional, 1971.
CONTI, Mario Sergio. Notícias do planalto. São Paulo:
Companhia das Letras, 1999.
DINES, Alberto. O papel do jornal. São Paulo: Summus, 1996.
GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo.
GUERRA, Josenildo. A objetividade no jornalismo. Salvador: Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação da UFB, 1998.
KEHL, Maria Rita. Sobre ética e psicanálise. São Paulo:
Companhia das Letras, 2002.
LALANDE, André. Vocabulário técnico e crítico da filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MORETZSOHN, Sylvia. Jornalismo em “tempo real”. Rio de Janeiro: Revan, 2002.
ORTIZ, Renato. Moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.
SENRA, Stela. O último jornalista. São Paulo: Estação
Liberdade, 1997.
SILVA, Marconi Oliveira da. O mundo dos fatos e a
estrutura da linguagem. Porto Alegre: Edipucrs, 1997.
XAVIER, Ismail. Melodrama ou a sedução da moral
negociada. Novos Estudos. São Paulo: Cebrap, n. 57, jul. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.