A communication of thresholds: images, fabacies and their daily spectacular effects
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3450Keywords:
Communication, image, mediaAbstract
Analysis of some contemporary theories of image applied to the field of communication. Problematization of the analytical relationship adopted in the study of the images, evaluating the degree of interaction and autonomy of writing in counterpoint to the growing autonomy of the images in the current communication context. Approach of the interfaces and tensions between image and daily life present in the production and consumption of products of the entertainment industry focused on the representation of the banal and the small.Downloads
References
BAITELLO JR., Norval. As quatro devorações: iconofagia e antropofagia na comunicação e na cultura. In: Encontro da Compós, 2002, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ECO/UFRJ, 2002.
BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
______. A transparência do mal: ensaio sobre fenômenos extremos. Campinas: Papirus, 1992.
DEBRAY, Régis. O Estado sedutor. As revoluções midiológicas do poder. Petrópolis: Vozes, 1993.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Micropolítica e segmentaridade. In: Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. 3 vol. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996. p. 83-115.
ENZENSBERGER, Hans Magnus. Entrevista a Forum Deutsch. Revista Brasileira de Estudos Germânicos, n. 1, 1996, p. 7.
______. Guerra civil. São Paulo, Companhia das Letras: 1995.
JAMESON, Fredric. As marcas do visível. Rio de Janeiro: Graal, 1995.
______. Espaço e imagem. Rio de Janeiro: UFRJ, 1994.
______. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
JEUDY, Henri Pierre. Pesquisador dos processos mediáticos. In: RAMOS, Sílvia (org.). Seminário Mídia & Violência Urbana. Relatos. Rio de Janeiro: FAPERJ, 1994. p. 67-78.
KROKER, Arthur e COOK, David. The postmodern scene: excremental culture and hyper-aesthesis. Montréal: New World Perspectives, 1991.
LYOTARD, Jean-François. Heidegger e "os judeus". Petrópolis: Vozes, 1994.
MORIN, Edgard. O cinema ou o homem imaginário. Lisboa: Relógio D'Água, 1997.
PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
PIRANDELLO, Luigi. Um, nenhum e cem mil. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
ROCHA, Rosamaria Luiza (Rose) de Melo. Imagens limiares e seus fabulosos fabuladores. In: XIV Encontro da Compós, 2005, Niterói. Anais... Niterói: Compós, 2005.
ROCHA, Rosamaria Luiza (Rose) de Melo. Sorria, você está sendo estetizado! Apontamentos sobre imagem e cotidiano na indústria do entretenimento. XVI Encontro da Compós, 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: UTP, 2007.
ROCHA, Rosamaria Luiza (Rose) de Melo. Você sabe para quem está olhando? Visibilidade e incomunicabilidade na cultura contemporânea. In: BAITELLO, Norval (org.) Os meios da incomunicação. São Paulo: Annablume, 2005.
______. Da amnésia à anamnese: linguagens e pedagogia da violência nos media e nos centros urbanos brasileiros. Pesquisa de pós-doutoramento. Relatórios I e II. Programa de Estudos Pós- Graduados em Ciências Sociais/PUC-SP. São Paulo: 1999 e 2000.
VIRILIO, Paul. A inércia polar. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
______. A máquina de visão. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.
______. L'insecurité du territoire. Paris: Galilée, 1993.
VIRY, Marin. Notas sobre escrita ou linguagem televisual. O Estado de S. Paulo. 10 out. 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.