Telejournalism: hidden camera and other ethical dilemmas
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3455Keywords:
Telejournalism, Journalistic Ethics, hidden cameraAbstract
This article reflects on the (dis) ways that Brazilian telejournalism has taken with the use of so-called hidden cameras. Technological apparatus used to obtain, without the interviewees knowing, images and information that will be transmitted by the television stations to millions of people. A resource that endangers both the professional and the journalistic ethics, and that leaves in the background other techniques of calculation so precious to the exercise of the profession of informing.Downloads
References
BLAZQUEZ, Niceto. Ética e meios de comunicação. São Paulo: Paulinas, 1999.
BRASIL, Antônio Cláudio. Telejornalismo, Internet e guerrilha tecnológica. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda., 2002.
BUCCI, Eugênio. Brasil em tempo de TV. São Paulo: Bom Tempo Editorial, 1996.
______.Sobre Ética e imprensa. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
CASHMORE, Ellis. E a televisão se fez. São Paulo: Summus Editorial, 1998.
KARAM, Francisco José. Jornalismo, Ética e liberdade. São Paulo: Summus Editorial, 1997.
KUCINSKI, Bernardo. A síndrome da antena parabólica. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 1998.
LOPES, Dirceu Fernandes; PROENCA, José Luiz (orgs). Jornalismo Investigativo. São Paulo: Publisher Brasil, 2003.
REZENDE, Guilherme Jorge. Telejornalismo no Brasil – Um perfil editorial. São Paulo: Summus Editorial, 2000.
RODRIGUEZ, Pepe. Periodismo de investigacion: Técnicas Y estratégias. Buenos Aires: Paidos Ibérica, 1994.
TRIVINHO, Eugênio. Contra a câmera escondida – estruturas da violência soft. São Paulo: Editor Autor, 1997.
WOLTON, Dominique. Elogio do grande público – Uma teoria crítica da televisão. São Paulo: Editora Ática, 1996.
YORKE, Ivor. Jornalismo diante das câmeras. São Paulo: Summus, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.