Identifying schemes of mise en scène in the feature The history of eternity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.37079Keywords:
Staging in depth, Mise en scène, StyleAbstract
This study aims to identifying the formal strategies chosen by the director in the construction of his narrative using the feature-length The History of Eternity (Camilo Cavalcante, 2014) as case study. These choices constitute the mise en scène, that is technical (and aesthetic) procedures that will reinforce the cinematographic narrative. The mise en scène have been intensely studied by filmmakers and scholars since the early decades of cinema, and, currently, these studies still arouse strong interest in theorists such as Bordwell (2013) and Aumont (2011), among others. Through a detailed analysis of the director shots and scenes, we intend to demonstrate that the mise en scène schemes applied in this film, such as long shots, few camera movements and frequent staging in depth of field, are different formal procedures from those present in mainstream films from worldwide cinematography.
Downloads
References
A HISTÓRIA da eternidade. Direção e Roteiro: Camilo Cavalcante. Produção: Aurora Cinema e República Pureza. Intérpretes: Irandhir Santos; Marcélia Cartaxo, Débora Ingrid; Zezita Matos; Leonardo França; Cláudio Jaborandy e outros. Música: Zbigniew Preisner. (120 min), son., color., DCP.
AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2011.
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas, SP: Papirus, 2003.
BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2013.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: Uma introdução. Campinas, SP: Editora da USP, 2013.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Figuras traçadas na luz: A encenação no cinema. Campinas, São Paulo: Papirus, 2008.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.
MASCARELLO, Fernando. Cinema hollywoodiano contemporâneo. In: História do cinema mundial. MASCARELO, F (org.). Campinas: Papirus, 2006. p. 333-360.
MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 1990.
OLIVEIRA JR., Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: Do Clássico ao cinema de fluxo. Campinas: Papirus, 2013.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus Editora, 1994.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: opacidade e transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.