From hypermedia reports to Facebook feed
The process of post-reception circulation of messages about racism in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37546Keywords:
Hypermedia report, Mediatization, TABAbstract
Among the journalistic genres, the report is the one with the greatest depth. When set on the internet, it becomes hypermedia and potentially more immersive. However, hypermedia reports are placed indoors, which causes their producers to distribute them on digital social networks. So how would the process of receiving and post-receiving such reports take place in such situations? To answer this question, we investigated the post-reception process from Facebook users’ messages about two videos taken from TAB’s hypermedia report. The methodology proposed by Braga (2006) was used for the analysis of the social response device, as well as two interviews, one in depth. The results indicate that the hyperdistribution of social networks amplifies the reach of messages, but there are inherent misunderstandings due to the existence of distinct reception subsystems sharing the same post-reception space.
Downloads
References
BERTOLOTTO, Rodrigo. Segregação à brasileira. UOL TAB [on-line], [s. l.], 2016. Disponível em: https://tab.uol.com.br/racismo/. Acesso em: 2 abr. 2020.
BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Massachusetts: MIT Press, 2000.
BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.
CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan; LUNA, Diógenes de; TORRES, Vitor. Jornalistas e tecnoatores: dois mundos, duas culturas, um objetivo. Revista Esferas, [s. l.], ano 3, n. 5, p. 85-95, jul./dez, 2014. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/5690. Acesso em: 2 abr. 2020.
COSTA, Caio Túlio. Um modelo de negócios para o jornalismo digital. Revista de Jornalismo ESPM, [s. l.], v. 9, p. 51-115, 2014.
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma analítica da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 89-105, abr. 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194/40938. Acesso em: 2 abr. 2020. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105.
HJARVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 53-91, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38327/41182. Acesso em: 2 abr. 2020.
HEPP, Andreas. As configurações comunicativas de mundos midiatizados: pesquisa da midiatização na era da “mediação de tudo”. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 45-64, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82930/85964. Acesso em: 2 abr. 2020.
LARRONDO URETA, Ainara. La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo. Comunicación y Sociedad, Navarra, v. XXII, n. 2, p. 59-88, 2009. Disponível em: https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36258. Acesso em: 2 abr. 2020.
LONGHI, Raquel. O turning point da grande reportagem multimídia. Famecos, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 897-917, set./dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/18660/12569. Acesso em: 2 abr. 2020. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18660.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.
TRAQUINA, Nelson. O estudo do jornalismo no século XX. São Leopoldo: Unisinos, 2001.
VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, jan./jun, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82928. Acesso em: 2 abr. 2020.
VERÓN, Eliseo. El cuerpo de las imágenes. Buenos Aires: Editorial Norma, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.