Brazil in the latin american perspective
A coverage analysis of the integrationist TeleSUR Network
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39148Keywords:
Tele SUR, Latin America, Regional integrationAbstract
The TeleSUR network emerged in 2005 as a counter-hegemonic communication alternative for Latin America. With the motto “Our north is the South”, the news channel has the perspective of integrating the countries of the region. Our objective is to understand how Brazil is presented in the news coverage of the pan-regional network. For this, we analyzed 462 news items published on the channel’s portal that mention the word “Brazil”. The collection was carried out between April and August 2020. Among the categories analyzed are periodization, specific subjects, geographic distribution and political actors mentioned. The result indicated that TeleSUR broadcasts mainly political issues about Brazil and that involve the government and the opposition. Indigenous peoples and social movements have also gained considerable space in the news.
Downloads
References
AMARANTE, Erivelto. A pandemia de fake news no Facebook durante a covid-19. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 31, p. 51-68, 2020. Disponível em: http://doc.ubi.pt/ojs/index.php/ec/article/view/890. Acesso em: 15 set. 2020.
AMIN, Samir. O Imperialismo, Passado e Presente. Rio de Janeiro: Tempo, 2005.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70, 2011.
BECERRA, Martín. La concentración infocomunicacional en américa latina 2000-2015: nuevos medios y tecnologías, menos actores. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes; Observacom, 2017.
BIDARRA, Beatriz Soares et al. Mídia e integração da américa latina a partir da presença geopolítica das empresas jornalísticas. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 15, n. 28, p. 169-181, 2018. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/1158. Acesso em: 15 set. 2020.
BURCH, Sally. Telesur and the new agenda for Latin American integration. Global Media and Communication, [S. I.], v. 3, n. 2, p. 227-232, 2007. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1742766507078419. Acesso em: 15 set. 2020.
CABRAL, Eula D. T. Mídia no Brasil: Concentração das Comunicações e Telecomunicações. Eptic (UFS), Aracaju, v. 17, n. 3, p. 17-28, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5322918. Acesso em: 15 set. 2020.
CANCLINI, Nestor. Culturas híbridas. Prefácio. Barcelona: Paidós, 2001.
FONSECA, Francisco. Mídia e poder: elementos conceituais e empíricos para o desenvolvimento da democracia brasileira. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2010.
GARCIA, Nelson Jahr. Comunicação e autoritarismo: a voz do Brasil. Sumários Revista da ESPM, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 29-33, 2013.
GUIMARÃES, Samuel Pinheiro. O mundo multipolar e a integração sul-americana. Temas & Matizes, Cascavel, v. 7, n. 14, p. 58-72, 2008. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/2484. Acesso em: 15 set. 2020.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1999.
LIMA, Venício A. Regulação das comunicações: história, poder e direitos. Paulus, 2011.
MARTINEZ, Monica; LAGO, Cláudia; LAGO, Mara Coelho de Souza. Estudos de gênero na pesquisa em jornalismo no Brasil: uma tênue relação. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. ID22464, 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistafamecos/article/view/22464. Acesso em: 15 set. 2020.
MIGUEL DE BUSTOS, Juan Carlos. Los grupos multimedia: estructuras y estrategias en los medios europeus. Barcelona: Bosch; Casa Editorial, 1993.
MORAES, Dênis de; RAMONET, I.; SERRANO, P. Mídia, poder e contrapoder: da concentração monopólica à democratização da informação. São Paulo: Boitempo/FAPERJ, 2013.
MURCIANO, Marcial. Estructura y dinámica de la comunicación internacional. Barcelona: Bosch Casa Editorial, 1992.
MUSTAFÁ, Izani; AMARANTE, Erivelto. A pandemia no programa “A Voz do Brasil”: análise de uma cobertura oficial. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 19, n. 35, 2020. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/1690. Acesso em: 15 set. 2020.
NOGUEIRA, Silvia. Reflexões sobre o papel da mídia na construção do nationess: os casos da Telesur e da Al-Jazeera. Carta Internacional, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 127-148, 2012. Disponível em: https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/61. Acesso em: 15 set. 2020.
REIS, Rodrigo Nascimento. Jornalismo e Política: A cobertura da Folha de S. Paulo sobre a Copa 2014 no Brasil. Vozes e Diálogo, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 34-47, 2017. Disponível em: https://www6.univali.br/seer/index.php/vd/article/view/10456. Acesso em: 15 set. 2020.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. Edusp, 2002.
SAROLDI, Luiz Carlos; MOREIRA, Sonia Virgínia. Rádio Nacional: o Brasil em sintonia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.
SOUSA MATOS, Érico. Diplomacia pública y América del Sur. De los conceptos a la práctica: Telesur y el caso venezolano. Desafíos, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 399-426, 2016.
SOUSA SANTOS, Boaventura. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Autêntica, 2019.
TELESUR, 2020, Buscar, 2020. Disponível em: https://www.telesurtv.net/buscar.html. Acesso em: 15 set. 2020.
VANNUCHI, Camilo Morano. A regulação dos meios de comunicação no discurso dos jornais. Revista Alterjor, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 21-38, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/137227. Acesso em: 15 set. 2020.
VICENTE, Maximiliano Martin. História e comunicação na ordem internacional. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.