HOST
Haunted media and the malaise of lockdown
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39240Keywords:
Media studies, Cinema, Desktop horror, Glitch Gothic, The Year 2020Abstract
This paper analyzes the Australian horror film Host (Rob Savage, 2020), made for the streaming channel Shudder, in the first half of 2020, during the quarantine that paralyzed the planet because of the COVID-19 pandemic. Directed for emulating a seance by six friends via the Zoom app, the film, staged by six actresses and an one actor with home cameras, brings to the fore the discomfort of confinement mediated by computers and cell phones. By analyzing the film Host, we will seek to observe how this horror film offers us reflections on the first global quarantine experience permeated by digital media and the internet.
Downloads
References
ACKER, Ana; MONTEIRO, Juliana. Subterrâneos do horror e da tecnologia enquanto experiência em Amizade Desfeita 2 – Dark Web. Revista Fronteiras – Estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 2, n. 22, p. 69-78, maio/ago. 2020.
ALMEIDA, Gabriela R. de; SOARES, Jéssica P. Demônios virtuais, espíritos hackers, assassinos glitch: câmeras diegetizadas e a manifestação do mal no cinema de horror found footage. Imagofagia – Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Buenos Aires, n. 17, p. 242-265, 2018.
BLAKE, Linnie; REYES, Xavier Aldana. Digital horror: Haunted Technologies, Network Panic and the Found Footage Phenomenon. London: I.B. Tauris, 2016.
BOLTER, Jay DavidD.; GRUSIN, Richard. Remediation. Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press, 2000.
BRAGANÇA, Klaus’ berg Nippes. Realidade perturbada: Corpos, espíritos, família e vigilância no cinema de horror. Curitiba: Appris, 2018.
CRARY, Johnathan. 24/7: O Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
FELINTO, Erick. A religião das máquinas: ensaios sobre o imaginário da cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2005.
GRANT, Barry Keith. Ansiedade digital e o novo cinema verité de horror e ficção científica. In: SUPPIA, Alfredo (org.). Cartografias para a ficção científica mundial: cinema e literatura. São Paulo: Alameda, 2015. p. 19-42.
GROHMAN, Rafael; QIU, Jack. Editorial: Contextualizando o Trabalho em Plataformas. Contracampo – Revista Brasileira de Comunicação, Niterói, v. 39, n. 1, 2020.
LEEDER, Murray (ed). Cinematic Ghosts: Haunting and spectrality from silent cinema to the digital era. New York: Bloomsbury. 2015
McCUTCHEON, Mark A. The medium is the monster: Canadian adaptations of Frankenstein and the discourse of technology. Toronto: AU Press/Athabasca University, 2018.
OLIVIER, Mark. Glitch Gothic. In: LEEDER, Murray (ed.). Cinematic Ghosts: Haunting and spectrality from silent cinema to the digital era. New York: Bloomsbury. 2015. p. 253-270.
SCONCE, Jeffrey. Haunted Media: Electronic Presence from Telegraphy to Television. Durham: Duke University Press, 2000
SOUSA, Ana Paula. Coronavirus vai marcar o fim de uma era no cinema. Folha de S.Paulo, São Paulo, 1 maio 2020. Caderno Ilustríssima, Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2020/05/coronavirus-vai-marcar-o-fim-de-uma-era-no-cinema.shtml. Acesso em: 26 ago. 2020.
ZIZEK, Slavoj. Pandemia: COVID 19 e a reinvenção do Comuninismo. Tradução de Artur Renzo. São Paulo: Boitempo, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.