Ah, if you only knew how loving I am!
Music, sound marks and memory of mediatic culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.40994Keywords:
Sound branding, Musical memory., Mediatic memoryAbstract
This text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.
Downloads
References
ANOS de Carinhoso. Instituto Moreira Salles (IMS), [S. I.], 18 abr. 2017. Disponivel em: https://www.youtube.com/watch?v=XbhBywh0t2g. Acesso em: 20 dez. 2020.
AAKER, David A. Marcas. Brand Equity: gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócio, 1998.
AUGÉ, Marc. 1994: Não lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
BRYAN, Guilherme; VILLARI, Vicent. A História da Música Popular Através da Teledramaturgia Brasileira. São Paulo: Dash, 2014. v. 1.
BOZZO JR., Carlos. Linha Azul onde um coração bate feliz. Folha de S.Paulo, São Paulo, 7 nov. 2019. Disponível em: https://musicaemletras.blogfolha.uol.com.br/2019/11/07/linha-azul-onde-um-coracao-bate-feliz. Acesso em: 20 dez. 2019.
CARINHOSO. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra70906/Carinhoso. Acesso em: 14 de dez. 2020. ISBN: 978-85-7979-060-7.
CARDOSO, William. Nova música ambiente nos trens é principal queixa de usuários do metrô de SP Melodia nos vagões tem suscitado reações variadas desde o início da iniciativa, em julho. Folha de S.Paulo, São Paulo, 18 de set. de 2018. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2018/09/nova-musica-ambiente-nos-trens-e-principal-queixa-de-usuarios-do-metro-de-sp.shtml. Acesso em: 22 dez. 2020.
CARINHOSO. Intérprete: Yamandù Costa. Compositor: Pixinguinha. [S. I.], 13 set. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4-DA68hlKO4. Acesso em: 20 dez. 2020.
CARINHOSO. Intérpretes: Caetano Veloso e Jaques Morelembaum. Compositor: Pixinguinha. Disponível em: https://www.dailymotion.com/video/xe8q5w. Acesso em: 20 dez. 2020
CARINHOSO. Intérprete: Doutor Jupter (2013). Compositor: Pixinguinha. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-df7bGydMYY. Acesso em: 20 dez. 2020
CASTRO, Ruy. As dez mais e por quê. Folha de S.Paulo, São Paulo, 28 fev. 2020. Caderno 1, p. 2.
COMPANHIA do Metropolitano de São Paulo. Disponível em: www.metro.sp.gov.br. Acesso em: 22 dez. 2020.
ELIS (álbum de 1966). In: Wikipedia. [S. I]. https://pt.wikipedia.org/wiki/Elis_(%C3%A1lbum_de_1966). Acesso em: 20 dez. 2020.
ELIS. Elis Regina. LP. Philips, 1966.
ENCICLOPÉDIA da Música Brasileira: Erudita, folclórica, popular. São Paulo: Art Editora,1977.
GONZÁLEZ, Juan P. Pensando a música a partir da América Latina – Problemas e questões. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
KOTLER, Philip. Administração de Marketing. São Paulo: Atlas, 1998.
Love Is Like This. Nancy Goes To Rio, 1950. 100 min. Direção: Robert Z. Leonard. Produção Joe Pasternak. [S. I.]: Mr Bear Naked, 18 jan. 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gIKG4ryDSJI. Acesso em: 20 dez 2020.
PIXINGUINHA: “Carinhoso” completa 100 anos! Revista Prosa e Arte. [S. I.]. Disponível em: https://www.revistaprosaversoearte.com/pixinguinha-Carinhoso-completa-100-anos. Acesso em: 20 dez 2020.
SAMPAIO, Rafael. Marcas de A a Z. Como construir e manter marcas de sucesso. São Paulo: Elsevier, 2002.
SAMPAIO, Rafael. Propaganda de A a Z. Como usar a propaganda para construir marcas e empresas de sucesso. Rio de Janeiro: Ed. Campus, 1999.
SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo: 85 anos de músicas brasileiras (1901-1957). São Paulo: Editora 34, 1997. v. 1.
SCHAFER, R. M. A afinação do mundo. São Paulo: Edunesp, 2011.
VALENTE, Heloísa. As vozes da canção na mídia. São Paulo: Via Lettera; FAPESP, 2003.
ZANNA. Soundbranding. A vida sonora das marcas. São Paulo: Matrix, 2015.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Educ, 1997.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e nomadismo. São Paulo: Ateliê, 2005.
TOCCATA: o trenzinho do caipira. Museu Villa-Lobos. Disponível em: http://museuvillalobos.org.br/villalob/musica/Tocata.htm. Acesso em: 29 dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.