Laboring images, reparing the visible
The politics of image as a reparative practice
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.41827Keywords:
Politics of image, Reparative practice, Aesthetics and politics, Brazilian queer cinema, Os últimos românticos do mundoAbstract
This paper of speculative content proposes an approximation between the notions of politics of image, formulated by Jacques Rancière, and reparative practice, by Eve Sedgwick. We affirm that the politics of image, by freeing itself from a dimension of denouncement and from the prescriptive content oriented to cause indignation in the viewer, can be qualified as a reparative practice. The work presents two movements: the first seeks to establish relations between what Sedgwick considers a paranoid position based on the “hermeneutics of suspicion” and the representative regime of the image described by Rancière. The works explores then the proposition of the politics of image as a reparative practice, reflecting on the ways in which the image can be open to indeterminacy, dissent and other forms of organization of the visible, the audible and the sayable. As a result of these two movements, we present a brief analysis of the film Os últimos românticos do mundo (Henrique Arruda, 2020), a queer work that produces a gesture of reparation granting visual pleasures and producing a temporary fissure in what has traditionally been conceived as a political image.
Downloads
References
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? São Paulo: Civilização Brasileira, 2017.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2003.
DEL RIO, Elena. Deleuze and the cinemas of performance: powers of affection. Edimburgh: Edimburgh University Press, 2008.
KATZ, Jonathan. A invenção da heterossexualidade. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.
HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Recife: Cepe, 2020.
GALT, Rosalind. Lindo: teoria do cinema, estética e a história da imagem incômoda. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3, p. 42-65, 2015. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2762/2339. Acesso em: 2 ago. 2021.
LOPES, Denilson. Estéticas do Artifício, Estéticas do Real. In: MARGATO, Izabel; GOMES, Renato Cordeiro (org.). Novos Realismos. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012. p. 147-162.
MARCONI, Dieison. Ensaios sobre autorias queer no cinema brasileiro contemporâneo. 2020. 142 fls. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/206808/001113764.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 jan. 2021.
MARKS, Laura. Loving a disappearing image. Cinemas: revue d’etudes cinematographiques / Cinemas: Journal of Film Studies, [S. l.], v. 8, n. 1-2, p. 93-111, 1997.
NGAI, Sianne. The Cuteness of the Avant-Garde. Critical Inquiry, Chicago, n. 31, 2005.
NGAI, Sianne. Our aesthetic categories: an interview with Siane Ngai. Cabinet Magazine, Canadá, n. 43, 2011.
RAMALHO, Fabio. Para habitar um mundo de imagens e sons: práticas minoritárias no audiovisual. Imagofagia, Buenos Aires, n. 17, p. 499-521, 2018. Disponível em: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1547/1285. Acesso em: 12 fev. 2021.
RANCIÈRE, Jacques. O dissenso. In: NOVAES, Adauto. (org.). A crise da razão. São Paulo: Cia. das Letras, 1996. p. 367-382.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a.
RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012b.
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 2018.
SEDWICK, Eve. Touching feeling: affect, pedagogy, performativity. Durham and London: Duke University Press, 2003.
SEDGWICK, Eve. Epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, 2007.
SEDGWICK, Eve. Leitura paranoica e leitura reparadora, ou, você é tão paranoico que provavelmente pensa que este ensaio é sobre você. Remate de Males, Campinas, SP, v. 40, n. 1, p. 389-421, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8658630. Acesso em: 20 fev. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.