Performance of the television news's presenters: the ethos construction
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4417Keywords:
Television news, apresenter, ethosAbstract
From “newscaster “, who was limited to reading information with a distanced demeanor and radiophonic style, to “anchor”, who emphatically takes positions on the facts reported, we see considerable transformations in the profile of television news presenters. Especially beginning in the 1990s, it is possible to identify a general tendency toward the personalization of the presenters, consequently leading to a change in the very rhetoric of television news. This new rhetoric strategy now depends upon the emphasis given to the construction of the ethos of its presenters (an image constructed by the discourse itself). The present study addresses defining characteristics of four types of ethos among Brazilian news presenters, indicating how their configuration is preliminarily determined by the discourse strategies adopted by television news programs.Downloads
References
CRUZ JUNIOR, Dilson Ferreira. O Éthos do enunciador nos romances de Machado de Assis: uma abordagem semiótica. 2006. Tese (Doutorado em Semiótica e Linguistica Geral) - Programa de Pós-graduação em Semiótica e Lingüística Geral, USP, São Paulo, 2006.
FECHINE, Yvana. Televisão e presença: uma abordagem semiótica da transmissão direta em gêneros informativos. 2001. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Programa de Estudos Pós-graduados em Comunicação e Semiótica, PUCSP, São Paulo, 2001.
______. Estratégias de personalização dos apresentadores do SPTV: uma abordagem semiótica do problema. In: FAUSTO NETO, Antonio et. al. (orgs.). Práticas midiáticas e espaço público. Porto Alegre: EDIPUCRS/Famecos, 2001.
FIORIN, José Luiz. O Éthos do enunciador, in A. Cortina A. R. Marchezan (org.), Razões e sensibilidades: a semiótica em foco. Araraquara (SP): Laboratório Editorial FLC/UNESP/Cultura Acadêmica Editora, 2004.
______. Semiótica e Comunicação. Galáxia – Revista Transdisciplinar de Comunicação, semiótica, cultura. São Paulo: EDUC, s/d.
______. A lógica da neutralidade: um caso de aspectualização do ator. XVIII Seminários do Grupo de Estudos Linguísticos de São Paulo. Anais... São Paulo: Dedalus/Acervo USP-FFLCH-LE, 1989.
GREIMAS, Algirdas Julien & COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica (trad. port. Alceu Amoroso Lima et al.), Tomo I. São Paulo: Cultrix, 1983.
HAGEN, Sean e MACHADO, Márcia B. Jornalismo e o mito da perfeição andrógina. UNIrevista, Unisinos, Porto Alegre, v. 1, n. 3, 2006.
LANDOWSKI, Eric. Diana, in vivo, in O. Quezada Macchiavello (ed.), Froteras de la semiótica. Homenaje a Desiderio Blanco. Universidad de Lima/ Fondo de Cultura Económica: Peru, Lima, 1999.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: SENAC, 2000.
SQUIRRA, Sebastião. Boris Casoy: o âncora no telejornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1993.
VÉRON, Eliseo. Construir el acontecimento. Barcelona: Gedisa Editorial, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.