Reflexivity and journalism: some approaches
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4418Keywords:
Journalism, reflexivity, societyAbstract
In this article we utilize the concept of reflexivity, proposed by Anthony Giddens, in order to understand some of the conditions that involve the relationships between journalism and society in the domain of modernity. The first movement takes place around the notion of reflexivity, needed for the comprehension of the transformations that modernity has gone through. In a second movement, we take as reference the concepts of noticeability, agenda setting and framing, fundamental for the comprehension of journalism, including the multiple negotiations undertaken by the social actors. In the sequence, we identify how reflexivity is a concept that lends itself to a methodological dimension in making explicit the means under which the media, and particularly journalism, interact with the social complex.Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.
CARVALHO, Carlos Alberto de. Visibilidades mediadas nas narrativas jornalísticas: a cobertura da Aids pela Folha de S. Paulo de 1983 a 1987. 2000. Dissertação (mestrado em Comunicação Social) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2000.
GIDDENS, Anthony. As conseqüências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
______. A transformação da intimidade. São Paulo: Editora da Unesp, 1993.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis - an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986.
HOHLFELDT, Antonio. Hipóteses contemporâneas de pesquisa em comunicação. In: HOHLFELDT, Antonio, MARTINO, Luiz C., FRANÇA, Vera Veiga (org.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001.
GOMIS, Lorenzo. Teoria del periodismo – como se forma el presente. Barcelona: Ediciones Paidós, 1991.
MAIA, Rousiley. Mídia e deliberação: atores críticos e o uso político da razão. In: CASTRO, Maria Ceres Pimenta Spínola & MAIA, Rousiley (orgs.). Mídia, esfera pública e identidades coletivas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
MOUILLAUD, Maurice & PORTO, Sérgio Dayrell (org.). O jornal – da forma ao sentido. Brasília: Paralelo 15, 1997.
PONTE, Cristina. Para entender as notícias – linhas de análise do discurso. Florianópolis: Insular, 2005.
SILVEIRINHA, Maria João. O lançamento da moeda européia e seus enquadramentos na imprensa. In: XXVIII INTERCOM, 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UERJ, 2005. Disponível em: http://reposcom.portcom.intercom.org.br/dspace/bitstream/1904/18029/1/R0199-1.pdf Acesso em: 1 maio 2007.
TUCHMAN, Gaye. A objectividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objectividade dos jornalistas. In: TRAQUINA, Nelson (org.). Jornalismo: questões, teorias e “estórias”. Lisboa: Vega, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.