The public's conceptions in the cinematographic industrial thought
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4419Keywords:
Brazilian cinema, film Industry, film historyAbstract
This article examines several conceptions of publicas developed by directors, producers and critics related to the Brazilian cinema between the decades of 1920 and 1970. In the search for understanding the possibilities of the Brazilian production, this was one of the issues that mobilized the filmic context, since the public opinion was seen as a key to making films that achieve good ticket selling. From the belief in the Brazilian patriotism, passing through the prospect of the need to inculcate national values in the people, to the search to understand what are the cultural preferences of viewers, we have a framework of varied ideas about the public.Downloads
References
AMAZONENSE, Francisco. Retorno à velha questão. In: Notícias de Hoje, São Paulo, 1955.
BERNARDET, Jean-Claude. Trajetória crítica. São Paulo: Polis, 1978.
CIVELLI, Mario. Experiências pessoais sobre o cinema nacional. In: A Cena Muda, Rio de Janeiro, n. 21, 22 maio 1952.
DAHL, Gustavo. Cinema Novo e seu público. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, v. I, n. 11-12, dez. 1966/mar. 1967.
DAHL, Gustavo. Cinema Novo em dois planos – Comunicação. In: Guanabara em Revista, Rio de Janeiro, n. 10, set. 1967.
DAHL, Gustavo. Mercado é cultura. In: Cultura, Brasília, v. VI, n. 24, jan. mar. 1977.
GONZAGA, Adhemar. Filmagem brasileira. In: Para Todos, Rio de Janeiro, v. VIII, n. 371, 23 jan. 1926.
HIRSZMAN, Leon; AVELLAR, José Carlos; VIANY, Alex. Cinema. In: Ciclo de debates no Teatro Casa Grande, Rio de Janeiro: Inúbia, 1976. p. 12-38.
LIMA, Pedro. O cinema no Brasil. In: Selecta, Rio de Janeiro, v. X, n. 34, 23 ago. 1924.
NEVES, David. Cinema Novo no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1966.
SALLES, Francisco Luiz de Almeida; DEHEINZELIN, Jacques. Indústria cinematográfica brasileira. In: Anhembi, São Paulo, v. XXI, n. 61, dez. 1955.
SANTOS, Nelson Pereira dos. Manifesto por um cinema popular. Depoimento a Marcelo Beraba. Rio de Janeiro: Federação dos Cineclubes do Rio de Janeiro / Cineclube Macunaíma / Cineclube Glauber, 1975.
SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. São Paulo: Annablume/Fapesp, 1996.
TAMBELLINI, Flávio. Cinema nacional e preço. In: Diário da Noite, São Paulo, 27 maio 1955.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.