The doppelganger symbolism at the dawn of French Cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.44791Keywords:
French cinema, double, imaginaryAbstract
The pioneers of French cinema founded the audiovisual language which allows narratives with moving images, while developing techniques of capture and editing, recording and representation, sequence and superposition of shots, multiple exposure frames, of appearance or disappearance. For Morin, this ghostly duplication of the world by the cinematographic image is motivated by the symbolic image of the double, which brings together dreams and cinema. In this article we discuss such symbolism in empirical reference objects of this initial moment of the Seventh Art.
Downloads
References
BAITELLO Jr., Norval. As quatro devorações: iconofagia e antropofagia na comunicação e na cultura. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 11., 2002, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, UFRJ, 2002.
BELTING, Hans. Por uma antropologia da imagem. Concinnitas: Revista do Instituto de Artes da UERJ, Rio de Janeiro, v. 6, n. 8, p. 64-78, jul. 2005.
BERGSON, Henri. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Lisboa: Edições 70, 2011.
COUSINS, Mark. História do Cinema: dos clássicos mudos ao cinema moderno. São Paulo: Martins Editora, 2013.
DESCARTES, René. Discurso do método. Lisboa: Edições 70, 1979.
DURAND, Gilbert. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris: Dunod, 2016. DOI: https://doi.org/10.3917/dunod.duran.2016.01
FAROCKI, Harun. A Saída dos Operários da Fábrica - Arbeiterverlassen die Fabrik. Berlin: Harun Farocki- Filmproduktion, 1995. Disponível em: https://youtu.be/8N6fjLfds0A. Acesso em: 13 jan. 2023.
JUNG, C. G.; KERENY, K. Introduction à l’essence de la mythologie. Paris: Payot & Rivages, 2016.
LUMIÈRE, Auguste et Louis. La Sortie de l’UsineLumière. Lyon: Lumière, 1895. Disponível em: https://youtu.be/J1EdyZtkGXo. Acesso em: 12 jan. 2023.
MÉLIÈS, Georges. Le rêve d’un fumeurd’opium. Montreuil: Star Film, 1908. Disponível em: https://youtu.be/H1kkVnWu1FY. Acesso em: 15 jan. 2023.
MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário. Ensaio de antropologia sociológica. São Paulo: É Realizações, 2014.
PLATÃO. O sofista. Salvador: UFB, 1980. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/eb000018.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
WUNENBURGER, Jean-Jacques. Le miroir, le secret et le sacré. Ostium, Bratislava, v. 2, p. 1-13, 2015. Disponível em: https://ostium.sk/language/sk/le-miroir-le-secret-et-le-sacre. Acesso em: 11 jan. 2023.
WUNENBURGER, Jean-Jacques. Gaston Bachelard.In: Introduction aux methodologies de l’imaginaire. Paris: Elipse, 1998. p. 111-119.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.