Cinema Encruzilhada and SECNEB Filmography

performances and black cultures in the documentary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.45358

Keywords:

cinema, crossroads, cultural performances, documentary

Abstract

In this article, we address the representation of Afro-Brazilian cosmogony in documentaries, considering aesthetic and political aspects of the relationship between cinema and the terreiros. Our objective is to reflect on the issues of representation of Afro-diasporic cultures in the documentary field, intertwined with the theoretical field of cultural performances, in the formation of a crossroads aesthetic. Starting from the idea of ​​cinema as a point of intersection, as crossroads cinema, we analyze the documentary trilogy produced by the Society for the Study of Black Culture in Brazil — SECNEB, in the late 80s, composed of the films Orixá Ninu Ilê (Dir. Juana Elbein dos Santos, 1978), Iyá-Mi-Agbá (Dir. Juana Elbein dos Santos 1981) and Egungun (Dir. Carlos Brajsblat, 1982). The trilogy explores the disputes surrounding the ways of representing ancestral knowledge, reflecting, in the works, the clash between cinema and cultural decolonization, from the point of view of the relationships between body and performance, in the articulation of knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Regina Gama, Federal University of Goiás (UFG), GO, Brazil.

PhD from the Postgraduate Program in Cultural Performances at the Federal University of Goiás (PPGPC-UFG), in Goiânia, GO, Brazil. Postdoctoral researcher at the School of Communications and Arts at the University of São Paulo (ECA-USP) in São Paulo, SP, Brazil.

Gilberto A. Sobrinho, State University of Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brazil.

Associate Professor at the Department of Multimedia, Media and Communication, at the Institute of Arts, University of Campinas (Unicamp), in Campinas, SP, Brazil. PhD in Multimedia from the University of Campinas (Unicamp), in Campinas, SP, Brazil; Master in Literary Theory from the São Paulo State University (UNESP), in São José do Rio Preto, SP, Brazil. Professor at the University of Campinas (UNICAMP), in Campinas, SP, Brazil.

Lisandro Nogueira, Federal University of Goiás (UFG), Goiânia, GO, Brazil.

PhD in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC), in São Paulo, SP, Brazil.
Professor at the Federal University of Goiás (UFG), in Goiânia, GO, Brazil.

References

AGUESSY, Honorat. Visões e percepções tradicionais. In: SOW, Alpha I. et al. Introdução à Cultura Africana. Lisboa: Edições 70, 1980. p. 95-136.

AVELLAR, José Carlos. O cinema colorido. Revista Filme Cultura, [s. l.], ano XV, n. 40, p. 3-5 ago./out. 1982.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e as imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1985.

CACCIATORE, Olga Guidolle. Dicionário de cultos afro-brasileiros: com origem das palavras. Introdução de José Carlos Rodrigues. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1977.

CINEMATECA BRASILEIRA. Filmografia. Egungun. Disponível em: http://bases.cinemateca.gov.br. Acesso em: 5 jun. 2022.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.

hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.

LIGIÉRO, Zeca. Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, [s. l.], n. 26, p. 63-81, jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/issue/view/647/showToc. Acesso em: 12 out. 2020.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

MATTAR, Denise; DARZÉ, Thais. Mestre Didi: Mo qui gbogbo in – Eu saúdo a todos. Catálogo da exposição. São Paulo: Almeida: Dale Galeria de Arte, 2018.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Sociologia e Antropologia, São Paulo, v. 2, 1974.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção – engajamento político e indústria cultural na MPB (1959–1969). São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001.

NASCIMENTO, Maria Beatriz. Beatriz Nascimento, Quilombola e Intelectual: possibilidade nos dias de destruição. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2016.

NUNES, Raquel Pereira Alberto. Idéias ao vento: Glauber Rocha na Bahia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2011.

RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Globo: Fundação do Cinema Brasileiro-MinC, 1988.

SANTOS, Juana Elbein dos. Os nagô e a morte: Pàde, Àsèsè e o culto Égun na Bahia. Tradução pela Universidade Federal da Bahia. 14. ed., 6. reimp. Petrópolis: Vozes, 2019.

SCHECHNER, Richard. Ritual – do Introduction to Performance Studies. In: LIGIÉRO, Zeca (org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Tradução de Augusto da Silva et al. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012. p. 49-89.

SCHECHNER, Richard. Performers e espectadores – transportados e transformados. Tradução de Selma Treviño. Moringa, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 155-185, jan./jun. 2011.

SECNEB. Egungun. Ficha técnica. SECNEB: Bahia, 1982.

SECNEB. Evento SECNEB (Sociedade de Estudos da Cultura Negra do Brasil). SECNEB: Bahia, 1981. Localizado no Fundo Maria Beatriz do Nascimento do Arquivo Nacional.

SILVA, Jean Paul C. et al. Descoredes Maximiliano dos Santos Mestre Didi: o reverberar ancestral africano-brasileiro. Salvador: EDUNEB, 2017.

SOBRINHO, Gilberto Alexandre. Orí e as vozes e o olhar da diáspora: cartografia de emoções políticas. Cadernos Pagu, [s. l.], n. 60, p. 1-31, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202000600002

SOBRINHO, Gilberto Alexandre; BOMFIM, Felipe Corrêa. As representações religiosas no cinema de Geraldo Sarno. Doc-Online, [s. l.], n. 21, p. 51-71, mar. 2017. Disponível em: http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/43. Acesso em: 24 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.20287/doc.d21.dt4

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. 3. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.

SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O que é uma categoria estética? In: SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O Império do grotesco. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Maud, 2014. p. 33-39.

SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo e mídia no Brasil. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. Tradução de Fernando S. Vugman. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

TURNER, Victor W. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Tradução de Michele Markovitz e Juliana Romeiro. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2015.

XAVIER, Ismail. Cinema e Descolonização. Filme Cultura, [s. l.], ano XV, n. 40, p. 23-27, ago./out. 1982.

Published

2024-11-05

How to Cite

Gama, A. R., Sobrinho, G. A., & Nogueira, L. (2024). Cinema Encruzilhada and SECNEB Filmography: performances and black cultures in the documentary. Revista FAMECOS, 31(1), e45358. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.45358