Cinema Encruzilhada and SECNEB Filmography
performances and black cultures in the documentary
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.45358Keywords:
cinema, crossroads, cultural performances, documentaryAbstract
In this article, we address the representation of Afro-Brazilian cosmogony in documentaries, considering aesthetic and political aspects of the relationship between cinema and the terreiros. Our objective is to reflect on the issues of representation of Afro-diasporic cultures in the documentary field, intertwined with the theoretical field of cultural performances, in the formation of a crossroads aesthetic. Starting from the idea of cinema as a point of intersection, as crossroads cinema, we analyze the documentary trilogy produced by the Society for the Study of Black Culture in Brazil — SECNEB, in the late 80s, composed of the films Orixá Ninu Ilê (Dir. Juana Elbein dos Santos, 1978), Iyá-Mi-Agbá (Dir. Juana Elbein dos Santos 1981) and Egungun (Dir. Carlos Brajsblat, 1982). The trilogy explores the disputes surrounding the ways of representing ancestral knowledge, reflecting, in the works, the clash between cinema and cultural decolonization, from the point of view of the relationships between body and performance, in the articulation of knowledge.
Downloads
References
AGUESSY, Honorat. Visões e percepções tradicionais. In: SOW, Alpha I. et al. Introdução à Cultura Africana. Lisboa: Edições 70, 1980. p. 95-136.
AVELLAR, José Carlos. O cinema colorido. Revista Filme Cultura, [s. l.], ano XV, n. 40, p. 3-5 ago./out. 1982.
BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e as imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1985.
CACCIATORE, Olga Guidolle. Dicionário de cultos afro-brasileiros: com origem das palavras. Introdução de José Carlos Rodrigues. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1977.
CINEMATECA BRASILEIRA. Filmografia. Egungun. Disponível em: http://bases.cinemateca.gov.br. Acesso em: 5 jun. 2022.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução de Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
LIGIÉRO, Zeca. Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, [s. l.], n. 26, p. 63-81, jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/issue/view/647/showToc. Acesso em: 12 out. 2020.
MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.
MATTAR, Denise; DARZÉ, Thais. Mestre Didi: Mo qui gbogbo in – Eu saúdo a todos. Catálogo da exposição. São Paulo: Almeida: Dale Galeria de Arte, 2018.
MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Sociologia e Antropologia, São Paulo, v. 2, 1974.
NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção – engajamento político e indústria cultural na MPB (1959–1969). São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001.
NASCIMENTO, Maria Beatriz. Beatriz Nascimento, Quilombola e Intelectual: possibilidade nos dias de destruição. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2016.
NUNES, Raquel Pereira Alberto. Idéias ao vento: Glauber Rocha na Bahia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2011.
RODRIGUES, João Carlos. O negro brasileiro e o cinema. Rio de Janeiro: Globo: Fundação do Cinema Brasileiro-MinC, 1988.
SANTOS, Juana Elbein dos. Os nagô e a morte: Pàde, Àsèsè e o culto Égun na Bahia. Tradução pela Universidade Federal da Bahia. 14. ed., 6. reimp. Petrópolis: Vozes, 2019.
SCHECHNER, Richard. Ritual – do Introduction to Performance Studies. In: LIGIÉRO, Zeca (org.). Performance e Antropologia de Richard Schechner. Tradução de Augusto da Silva et al. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012. p. 49-89.
SCHECHNER, Richard. Performers e espectadores – transportados e transformados. Tradução de Selma Treviño. Moringa, João Pessoa, v. 2, n. 1, p. 155-185, jan./jun. 2011.
SECNEB. Egungun. Ficha técnica. SECNEB: Bahia, 1982.
SECNEB. Evento SECNEB (Sociedade de Estudos da Cultura Negra do Brasil). SECNEB: Bahia, 1981. Localizado no Fundo Maria Beatriz do Nascimento do Arquivo Nacional.
SILVA, Jean Paul C. et al. Descoredes Maximiliano dos Santos Mestre Didi: o reverberar ancestral africano-brasileiro. Salvador: EDUNEB, 2017.
SOBRINHO, Gilberto Alexandre. Orí e as vozes e o olhar da diáspora: cartografia de emoções políticas. Cadernos Pagu, [s. l.], n. 60, p. 1-31, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202000600002
SOBRINHO, Gilberto Alexandre; BOMFIM, Felipe Corrêa. As representações religiosas no cinema de Geraldo Sarno. Doc-Online, [s. l.], n. 21, p. 51-71, mar. 2017. Disponível em: http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/43. Acesso em: 24 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.20287/doc.d21.dt4
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. 3. ed. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O que é uma categoria estética? In: SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O Império do grotesco. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Maud, 2014. p. 33-39.
SODRÉ, Muniz. Claros e escuros: identidade, povo e mídia no Brasil. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. Tradução de Fernando S. Vugman. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
TURNER, Victor W. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Tradução de Michele Markovitz e Juliana Romeiro. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2015.
XAVIER, Ismail. Cinema e Descolonização. Filme Cultura, [s. l.], ano XV, n. 40, p. 23-27, ago./out. 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.