Control, Flagrant and Pleasure: scopic and attentive regimes of the vigilance in the cities
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4799Keywords:
Surveillance, pleasure, controlAbstract
This paper examines the scopic and attentional regimes related to surveillance technologies and practices in contemporary cities. Such regimes involve not only control procedures, but also pleasure circuits, renovating the interplay between surveillance and spectacle in contemporary culture. Three fields of research will be prioritized: the incorporation of video surveillance into public and semi-public spaces, the production and distribution of amateur images and the cartographic information systems of visualization of urban space.Downloads
References
BARTHES, R. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BOGARD, W. The Simulation of Surveillance: Hypercontrol in Telematic Societies. New York, NY: Cambridge University Press, 1996.
BRASIL, A., MIGLIORIN, C. Saddam e Cicarelli: nossas imagens. In: Revista Cinética. Disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/saddamcicarelli.htm Acesso em: 15 ago. 2007.
BRUNO, F., PEDRO, R. M. L. R. Entre Aparecer e Ser: tecnologia, espetáculo e subjetividade contemporânea. Intexto, Porto Alegre, v. 11, p. 1-10, 2004. Disponível em: http://www.intexto.ufrgs.br/n11/a-n11a9.html Acesso em: 20 aog. 2007.
CRARY, J. L'art de l’observateur: Vision et modernité au XIX siècle. Nîmes: Éditions Jacqueline Chambon, 1994
______. Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture. Cambridge, MA, London: MIT Press, 1999.
FREIRE FILHO, J. A Sociedade do Espetáculo Revisitada. Famecos, v. 22, p. 33-45, 2003.
FREUD, S. Um caso de paranóia que contraria a teoria psicanalítica da doença. In ESB XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1980.
GUNNING, T. O retrato do corpo humano: a fotografia, os detetives e os primórdios do cinema. In: Leo Charney; Vanessa R. Schwartz. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
JAY, M. Les régimes scopiques de la modernité. In: Réseaux. Septembre-octobre, n. 61, 1993.
KOSKELA, H. Webcams, TV Shows and Mobile phones: Empowering Exhibitionism. In: Norris, C., Mc-Cahill, M. e Wood, D. (eds.). Surveillance & Society CCTV Special, v. 2, n. 2, 2004. Disponível em: http://www.surveillance-and-society.org/cctv.htm Acesso em: 21 ago. 2007.
LEMOS, A. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão. Multirredes (DHMCM). In: Comunicação, mídia e consumo. São Paulo, v. 4, n. 10, p. 23-40, jul. 2007.
LYON, D. The Electronic Eye: The Rise of the Surveillance Society. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1994.
LIANOS, M. Le nouveau controle social. Paris: L’Harmattan, 2001.
______. Le Contrôle Social après Foucault. Surveillance & Society, v. 1, n. 3, p. 431-438, 2003. Disponível em: http://www.surveillance-and-society.org Acesso em: 20 ago. 2007.
MARX, G. What’s new about the "new surveillance"? Surveillance and Society, v. 1, n. 1, p. 9-29, 2004. Disponível em: http://www.surveillance-and-society.org Acesso em: 22 ago. 2007.
MARZOCHI, I. F. Paradoxos do visível: reality shows, estética e biopolítica. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social), Universidade Federal Fluminense, 2007.
METZ, C. Le Significant Imaginaire: Psychanalyse et Cinema. Paris: Bourgeois, 1984.
MÜLLER, C., BOOS, D. Zürich main railway station: A typology of public CCTV systems. Surveillance and Society, v. 2, 2004. Disponível em: http://www.surveillance-and-society.org Acesso em: 26 ago. 2007.
ORWELL, G. 1984. Rio de Janeiro: Nacional, 2003. SEKULA, A. The Body and the Archive. In: October, v. 39, p. 3-64, 1986.
SINGER, B. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
STAROBINSKY, J. Os emblemas da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
WOOD, D. M. (Ed.). A Report on the Surveillance Society - For the Information Commissioner by the Surveillance Studies Network, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.