The "podcasting generation" and the new uses of radio in the spectacle and entertainment society
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4806Keywords:
Spectacle, radio, podcastingAbstract
This paper on rethinkis the role of spectacularization, and high-visibility. Both factors seems to allow social actors to “negotiate” senses, significations in nowadays society. The appropriation of new technologies is considered as a study case, in order to evaluate possible escape lines in a society characterized by widely spread media and entertainment. A new niche of media consumption and production, introduced by the convergence of technologies, especially podcasting, that is, on-demand radio, is also analyzed. Moreover, the stablishment of users´ innovative forms of sociability and sociocultural mediations are discussed.Downloads
References
ANTOUN, Henrique, PECINI, André Custódio (2007). A web e a parceria: Projetos colaborativos e o problema da mediação na Internet. In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro da Compós, Curitiba: UTP, 2007.
ANTOUN, Henrique (2002). Comunidades virtuais, ativismo e combate pela informação In: Lugar Comum. Rio: CNPq/NEPCOM-ECO-UFRJ, n. 15-16.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacro e simulações. Lisboa: Relógio D'Água, 1991.
CALLEJA, Aleida e SOLÍS, Beatriz. Con permiso. La radio comunitaria en México. Cidade do México: Fundación Friedrich Ebert, 2005.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Rio: Paz e Terra, 1999.
CASTRO, Gisela G. S. Podcasting e consumo cultural. In: XIV Compós, 2005, Brasília. Anais do XIV Encontro Anual da Compós. Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2005.
CEBRIÁN HERREROS, Mariano. La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Gedisa, 2001.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro:Contraponto, 1997.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. Mil platôs. São Paulo: 1998.
DYER, Richard. Only Entertainment. Nova York: Routledge, 2002.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2004.
FREIRE FILHO, João. Usos (e abusos) do conceito de espetáculo na teoria social e na crítica cultural. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Comunicação, cultura & consumo. A (des)construção do espetáculo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005, p. 13-44.
GABLER, Neal. Vida, o filme. Como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.
GUATTARI, Felix. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.
GUATTARI, Felix e ROLNIK, Suely. Micro-política: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.
HARDT, Michael e NEGRI, Antonio. Império. Rio de Janeiro: Record, 2001.
HERSCHMANN, Micael. Alguns apontamentos sobre a reestruturação da indústria da música in: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Novos Rumos da Cultura da Mídia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007, p. 161-188.
HERSCHMANN, Micael. Espetacularização e alta visibilidade: a politização do hip-hop no Brasil Contemporâneo. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs). Comunicação, cultura & consumo. A (des)construção do espetáculo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2005, p. 153-168.
HERSCHMANN, Micael e PEREIRA, Carlos Alberto M. (orgs.). Mídia, memória & celebridades. Rio de Janeiro: EPapers, 2005.
KISCHINHEVSKY, Marcelo e HERSCHMANN, Micael. A indústria da música brasileira hoje – Riscos e oportunidades. In: FREIRE FILHO, João e JANOTTI JUNIOR, Jeder (orgs.). Comunicação & música popular massiva. Salvador: EDUFBA, 2005, p. 87-110.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. O rádio sem onda – Convergência digital e novos desafios na radiodifusão. Rio de Janeiro: E-Papers, 2007.
______. Os portais e a segmentação no rádio via Internet. In: FREIRE FILHO, João e HERSCHMANN, Micael (orgs.). Novos rumos da cultura da mídia: indústrias, produtos, audiências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007, p. 189-211.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Manguebit e novas estratégias de difusão diante da reestruturação da indústria fonográfica. Ciberlegenda. Niterói: PPGCOM/ UFF, 2006.
LEMOS, André. Podcast: emissão sonora, futuro do rádio e cibercultura, Salvador, v. 1, n. 46, 2005.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio: Ed. UFRJ, 1997.
NOVAES, Adauto. Muito além do espetáculo. São Paulo: Ed. SENAC, 2005.
PEREIRA, Carlos Alberto M.; HERSCHMANN, Micael. Comunicação e novas estratégias organizacionais na Era da Informação e do Conhecimento. In: Comunicação & Sociedade. São Bernardo: Umesp, n. 32, p. 27-42, 2002.
PINE, B. Joseph e GILMORE, James. O espetáculo dos negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
PRIMO, Alex Fernando Teixeira. Para além da emissão sonora: As interações no podcasting. Intexto, n. 13, Porto Alegre, 2005.
REIN, Irving; KOTLER, Philip. Marketing de alta visibilidade. São Paulo: Makron Books, 1999.
SANTINI, Rose Marie. Admirável chip novo: A música na era da internet. RJ: E-Papers, 2006.
SUBIRATIS, Eduardo. A cultura do espetáculo. São Paulo: Nobel, 1989.
TRIGO, Luiz Gonzaga. Entretenimento. São Paulo: Ed. SENAC, 2003.
TURKLE, Sherry. A vida no ecrã. A identidade na era da Internet. Lisboa: Relógio D'Água, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.