Give me your rebellion that I buy you some beautiful shoes: the "admirable being" as the exchange media currency
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5297Keywords:
Media, visibility, youthAbstract
Taking Mexican soap opera Rebelde as an object of analysis, the article intends to question some of the aesthetic bases that articulate the visibility of youth in this media product, arguing, among other factors, the system of taste’s agency that is highlighted and the strategies of visibility articulated on it. Mobilizing authors like Landowsky, Morin and Prokop, proposes a reflection on some impacts of the links established between images and imagination of young people proposed and perceived from this soap opera.Downloads
References
APPADURAI, Arjun. Disjunção e diferença na economia cultural global. In. FEATHERSTONE, Mike. Cultura global. Petrópolis: Vozes, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
CERTEAU, Michel. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 1995.
DELEUZE, Gelles. & GUATTARI, Félix. Micropolítica e segmentaridade. In: Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia, Rio de Janeiro, v. 3, n. 34, 1996.
DELEUZE, Gilles. Post-criptum sobre as sociedades de controle. In: Conversações. Rio de Janeiro: 1992.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1979.
KOKOREFF, Michel. L´autocélébration de la televisión et ses paradoxes. In: Quaderni. Paris: CREDAP, Université Paris Dauphine, n. 9, p. 19-39, 1989/1990.
LANDOWSKY, Eric. Gosto se discute. In: LANDOWSKY, Eric e FIORIN, José Luiz (Org.). O gosto da gente, o gosto das coisas. São Paulo: EDUC, 1997.
LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Ensaio sobre o individualismo contemporâneo. Lisboa: Relógio D´Água, 1989.
MAUTNER, Anna Verônica. As grifes humanas. In: Folha de S. Paulo. São Paulo, 5 dez. 2002.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX. Necrose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
PERNIOLA, Mario. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.
PROKOP, Dieter. Fascinação e tédio na comunicação. Produtos de monopólio e consciência. In: PROKOP, Dieter. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1986.
ROCHA, Rose de Melo. Você sabe para quem está olhando?. In: BAITELLO, Norval (Org.). Os meios da (in)comunicação. São Paulo: Annablume, 2004.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.