The media's corrosive humor and politics: CQC goes to the National Congress
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5853Keywords:
Humor, communication, politicsAbstract
The present article is the result of a research that analyses the communication discourse in humor television programs. Its object is the television show Custe o que custar, through which we seek to raise questions about humor’s role within journalism, the construction of humorous discourse in communication and its relationship with politics and the values transmitted as well as the validity of using humor in journalism. The event we analyze more closely is the alleged expulsion of reporters from Brazilian national congress and the repercussions of this action.
Downloads
References
ACSELRAD, Márcio. O humor como estratégia de comunicação. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_112.PDF Acesso em 31 set. 2008.
BAND. Programa Custe o Que Custar. Disponível em: http://www.band.com.br/cqc/ Acessos diversos
BERGSON, Henri. O riso. Tradução Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
ENCARTA, Enciclopédia Microsoft. Teoria do humor. Disponível em: http://encarta.msn.com/artcenter_0.7/Social_Science.html#tcsel Acesso em: 12 out. 2008.
FREUD, Sigmund. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Tradução Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
JAPPE, Anselm. A arte de desmascarar. Disponível em: http://www.geocities.com/grupokrisis2003/ajpp.htm Acesso em: 16 nov. 2008.
PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.
SODRÉ, Muniz. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
THOMPSON, John B. Ideolodia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.