Who reads so much news? The young university student and the printed newspaper
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6320Keywords:
Newspaper, media, mode of addressAbstract
This article presents a study about a possible relation of a list of values and problems showed by the newspaper and presented by graduated young. It highlights the fields of moral problem themes, emphasizing that the printed newspaper articulates various themes around its readers, setting up a circular situation in which the newspaper tries to reach the needs of a specific public and, at the same time, the reader search specific newspaper by its editorial line. The opinion of the young university is made from an individual process of redesigning and from a repertoire made from different sources, from positions and differences.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A Imagem. Campinas, São Paulo: Papirus, 1993.
BARTHES, Roland. A Câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARROS FILHO, Clóvis. Agenda Setting e educação. Comunicação e Educação, São Paulo, n. 51, p. 27-33, jan./abr. 1996.
CALDAS, Álvaro. (Org). Deu no jornal. São Paulo: Loyola, 2002.
COLLARO, Antônio Celso. Projeto Gráfico: Teoria e prática da diagramação. São Paulo: Summus, 1987.
ECO, Umberto. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva, 2001.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomás Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p.7-76.
ERBOLATO, Mario. Jornalismo Gráfico. São Paulo: Loyola, 1981.
FERREIRA JUNIOR, José. Capas de jornal, a primeira imagem e o especo gráfico-visual. São Paulo: SENAC, 2003.
LAGE, Nilton. Linguagem jornalística. São Paulo: Ática, 1993.
LEITE, Miriam Moreira Leite. Texto visual e texto verbal. In Bianco, B.F. e LEITE, M. (Org.). Desafios da Imagem.
Campinas: Papirus 1998, p. 37-49.
MAMEDE-NEVES, Maria Aparecida Campos e outros. Em busca de uma metodologia para a análise da mídia escrita. Lumina: FaCom, UFJF, n. 10-11, Jan/Dez. 2003.
MAMEDE-NEVES, Maria Aparecida Campos;. WILMER, Celso; PEDROSA; Stella Maria Peixoto de Azevedo. Campos de problematização moral do jovem. Psicopedagogia: Revista da ABPp, n. 63. São Paulo: ABPp, 2003.
MAMEDE-NEVES, Maria Aparecida Campos; VIDAL, Fernando; WILMER, Celso. Problemas e valores apontados por jovens universitários pertencentes a “sociedades emergentes”: um estudo sobre a Barra da Tijuca. Revista de comunicação, cultura e política, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, jul/dez. 2003.
MAMEDE-NEVES, Maria Apparecida Campos; PEDROSA, Stella Maria Peixoto; FIGUEIREDO, Ana Valéria. Jovem jornal: ecos de uma pesquisa. Rio de Janeiro: 2007.
MERTON, Robert e LAZERSFELD, Paul. Comunicação de massa, gosto popular e organização da ação social. In COSTA LIMA, Luiz. Teoria da comunicação de massa. São Paulo: Paz e Terra, 2002, p. 105-131.
PEDROSA, Stella Maria Peixoto Azevedo e MAMEDE-NEVES, Maria Apparecida Campos. Juventude, cultura e comunicação. Contemporânea, Salvador, v. 2, n. 1, p. 173-194, jun. 2004.
PUIG, Josep Maria. A construção da personalidade moral. São Paulo: Ática, 1998.
______. Construcción dialógica de la personalidad moral. Revista Iberoamericana de Educación, n. 8, 1995. Disponível em: www.campus-oei.org/oeivirt/rie08a04.pdf Acesso em: 6 nov. 2002.
SANTAELLA, Lucia; WINFRIELD, Noth. Imagem – cognição, semiótica, mídia São Paulo: Iluminuras, 2001.
SILVA, Rafaela Souza. Diagramação - o planejamento visual gráfico na comunicação impressa. São Paulo: Summus, 1985.
SODRÉ, Muniz. A comunicação do grotesco - um ensaio sobre a cultura de massa no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1985.
VILLAS-BOAS, André. O Que é [e o que nunca foi] design gráfico. Rio de Janeiro: 2AB, 1998.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.