Visibility politics as facts of affection: What ethics for visibility?
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8187Keywords:
Image, consumption, affectionsAbstract
The article aims to analyze the relationship between image’s consumption and Spinoza’s theoretical framework, leading to the affections. Adopting an essayistic intonation, put in question the political dimension of Ethics, and also argues if an ethics is possible to analyses visibility. How we are affected by images, and how does we affect them? What is the nature of iconoclasts and idolaters passions and how they dialogue with the epistemic questions that constitute the communication area? Sensationalist’s images, representations of violence add or decrease our potency of action? Why we use to adopt, in the consumption of images, unhappy passions?Downloads
References
BAUDRILLARD, Jean. A transparência do Mal. Ensaio sobre os fenômenos extremos. Campinas: Papirus, 1992.
BAUMAN, Zygmunt. O Mal-estar da Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
CANEVACCI, Massimo. Fetichismos Visuais. Corpos Erópticos e Metrópole Comunicacional. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FREIRE COSTA, Jurandir. Violência e psicanálise. Rio de Janeiro: Graal, 1986.
HARVEY, David. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo. Lógica Cultural do Capitalismo Tardio. São Paulo: Ática, 2002.
KAPLAN, E. Ann (org.). Pós-modernismo. Teorias, Práticas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.
LYOTARD, Jean-François. O Pós-moderno. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Ofício de cartógrafo. Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola, 2004.
MITCHEL, Willian J.T. Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press, 1987.
_______. What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago: University Of Chicago Press, 2005.
MONS, Alain. La metáfora social. Buenos Aires: Nueva Visón, 1994.
MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário. Lisboa: Relógio D’Água, 1997.
______. O paradigma perdido. A natureza humana. Lisboa: Europa-América, 2000.
PERNIOLA, Mario. Do sentir. Lisboa: Presença, 1993.
ROCHA, Rose de Melo. É a partir de imagens que falamos do consumo. In: BACCEGA, Maria Aparecida (Org.). São Paulo: ESPM, 2009.
______. Estética da violência. Por uma arqueologia dos vestígios. 1997. Tese (Doutorado) – ECAUSP, São Paulo, 1997.
ROCHA, Rose de Melo; PORTUGAL, Daniel. Trata-se de uma imágica? In: ARAÚJO, Denise; BARBOSA, Marialva. Imagíbrida. Porto Alegre: Editora Plus, 2008. (e-book).
SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e representação. São Paulo: Contraponto, 2001.
SFEZ, Lucien. Crítica da Comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.
SPINOZA, Benedictus. Ética/Spinoza. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
VERNIER, Jean-Marc. Trois ordres de l´image télévisuelle. In: Quaderni, n. 4, primavera de 1988. Paris: CREDAP, Université Paris Dauphine, 1988, p. 9-18.
VIRILIO, Paul. O Espaço Crítico. Rio de Janeiro: Editora 34,
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.