The imaginary of imitation in Toritama
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.3.8200Keywords:
Imitation, aesthetics, imaginaryAbstract
This article approaches one of the dimensions of fashion, imitation. Like socializing phenomenon, the fashion establishes relationships between people through dress codes that “formalize” the various urban tribes. Regarding the tribes of the agreste of Pernambuco, it is possible to perceivetoday inthe region that the imaginary of these social groups is crystallized in the dressing codes of the production ofdenimapparelin the city of ToritamaPernambuco.Downloads
References
ALVES, Rosiane Pereira; CALLOU, Ângelo Brás Fernandes. Moda e desenvolvimento social: reconversões culturais na criação e confecção do jeans. Viçosa: Oikos. No prelo.
BAYER, R. História da Estética. Lisboa, Editorial Estampa, 1995.
BELFORT, Ângela Fernanda. Jornal do Comércio, Recife, 1 jun. 2008. Caderno de Economia, p. 4.
BENSE, Max. Criatividade relativa. In: Pequena estética. 3. ed.
São Paulo: Editora Perspectiva, 2003. p. 91-95.
DURAND, Gilbert. Les structures anthropologiques de l’imaginaire. Paris: Bordas, 1969.
Gerling, Fredi. Suzuki: o método e o mito. Em Pauta, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 47-56, 1989.
HUISMAN, Denis. A estética. Lisboa: Edições 70, 2000.
LOURO, Ana Lucia de Marques e. Método Suzuki: repertório e imitação criativa. In: Em Pauta, Porto Alegre, v. 8/9, n. 12/13, p. 79-88, 1996/97.
MAFFESOLI, Michel. O instante eterno: o retorno do trágico nas sociedades pós-modernas. São Paulo: Ed. Zouk, 2003.
______. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Ed. Vozes, 1998.
______. Au creux des apparences. Ed. Plon, 1990.
PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. 3. ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1978.
ROCHA PITTA, Danielle. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlantica Editora, 2005.
SANT’ANNA, Affonso Romano de. Paródia, parágrafos & cia. 7. ed. São Paulo: Ática, 2003.
SIMMEL, Georg. Filosofia da moda e outros escritos. Lisboa: Edições texto e gráfica, 2008.
______. La tragédie de La culture. Paris: Ed. Rivages, 1988.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.