Globo Filmes and market cinema: standardization and diversity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8798Keywords:
Brazilian cinema, cinematographic productions, Globo FilmesAbstract
Due to the end of the activities of Embrafilme, in the 1990s, the Brazilian cinematographic production decreased. Along with the resumption of the cinema in Brazil, Globo Filmes, part of Globo Organizations, became the main film producer of the county, responsible for the release of films with commercial appeal and innovations concerning to the thematic and the mise-en-scène. In this research about Globo Filmes three different productions released in the end of the 21th century were analyzed to show the variety of cinematographic stiles.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas: Papirus, 2006.
AMANCIO, Tunico. Artes e manhas da Embrafilme: cinema estatal brasileiro em sua época de ouro (1977-1981). Niterói: EdUFF, 2000.
AUTRAN, Arthur. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro: ontem e hoje. In: MELEIRO, Alessandra (Org.). Cinema e mercado. São Paulo: Escrituras (Indústria cinematográfica e audiovisual brasileira), 2010.
BASTOS, Mônica Rugai. Tristezas não pagam dívidas: cinema e política nos anos da Atlântida. São Paulo: Olho d’Água, 2001.
BORDWELL, David. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema. Campinas: Papirus, 2008.
BUTCHER, Pedro. Cinema brasileiro hoje. São Paulo: Publifolha, 2005.
CARDOSO, João Batista F. Cenário Televisivo: linguagens múltiplas fragmentadas. São Paulo: AnnaBlume/FAPESP, 2009.
JULIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. São Paulo: SENAC, 2009.
LEITE, Sidney Ferreira. Cinema brasileiro: das origens à Retomada. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.
LUCA, Luiz Gonzaga de. Mercado exibidor brasileiro: do monopólio ao pluripólio. In: MELEIRO, Alessandra (Org.). Cinema e mercado. São Paulo: Escrituras (Indústria cinematográfica e audiovisual brasileira), 2010.
MARSON, Melina Izar. Cinema e políticas de Estado: da Embrafilme à Ancine. São Paulo: Escrituras (Indústria cinematográfica e audiovisual brasileira), 2009.
ORZA, Gustavo. Programación televisiva: um modelo de análisis instrumental. Buenos Aires: La Corujía, 2002.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.